Tavaszünnep
Szimfonikus balett egy felvonásban
Bemutató: 1972. október 6. Budapest
Előadásszám: 67
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Eck Imre
zeneszerző: Igor Sztravinszkij
asszisztens: Végvári Zsuzsa
díszlettervező: Nádas Éva
jelmeztervező: Gombár Judit
szereplők:
Az Ember: Bretus Mária
A Természet: Stimácz Gabriella
A Természet: Herda János
A Természet: Gallovits Attila
A Természet: Váradi M. István
A Természet: Koronczay László
A Természet: Uhrik Dóra
A Természet: Solymos Pál
A Természet: Kuli Ferenc
A Természet: Körmendy László
Műleírás:
„Az volt a szándékom, hogy zenében kifejezzem a magát örökké megújító természet hatalmas erőfeszítéséit” – mondotta művéről Sztravinszkij.
A balett nem követi a hagyományos Rőrich-féle szövegkönyv meséjét. Történéseinek középpontjában az Ember áll – az ember, mint a természet bonyolult és nagyszerű önmegvalósító erőfeszítéseinek produktuma – az ember, mint a természet ellenfele, – az ember, mint a természet megismerője – és mint a legyőzött természet diadala.
A cslekmény menetéből kiderült ahogy az ember megszületése törvényszerű a természet fejlődésének rendjében, Ugyanúgy törvényszéki naggyá válása is, saját fejlődésének rendje szerint.
Időtartam: 35'
Sajtó, kritika:
Sztravinszkij
A harmadik darab, Sztravinszkij Tavaszünnep, is ment már a budapesti Operaházban. Ott nekem nem tetszett, nem azért, mert elvetette a régi szövegkönyvet (nem kár érte), hanem azért, mert a színpadi beállítás elvesztette a zene eredeti kegyetlen keménységét, s valami Sztravinszkijtól idegen szentimentális ízt adott hozzá. Már akkor felmerült azonban, hogy ennek nem annyira a koreográfia az oka, mint a színpadi megvalósítása a díszlettől és jelmeztől kezdve az előadásmódig. A pécsi változat ezt a sejtést igazolta. A díszlet most már nemcsak anyagban, de szellemében is megfelel a zenének. A jelmez (Gombár Judit munkája, mint a többi darabban is) szintén jól sikerült, változatos és tetszetős anélkül, hogy modorosságokba esne. Az előadásmód is tisztább, a pécsi táncosok mégiscsak jobban tudják követni sok művészi intencióit. Bretus Mária, a főszereplő, a maga gazdag pályáján is kiemelkedő alakítást nyújtott szubjektivitás nélkül tudta kifejezni a szubjektum születését. Igaz, hogy Eck Imre is módosított valamit a régi koreográfián, s éppen ebben az irányban. Az új mű így végül az Eck-repertoár egyik legszebb darabjává érlelődött, a koreográfia változatos, sokoldalú és izgalmas, áradó és nagyvonalú, s ugyanakkor részleteiben te remekül kimunkált.
Vitányi Iván // Dunántúli Napló, 1972. október 29.