Tavaszünnep

Szimfonikus balett egy felvonásban

Bemutató: 1972. október 6.   Budapest
Előadásszám: 67

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Eck Imre

zeneszerző: Igor Sztravinszkij

asszisztens: Végvári Zsuzsa

díszlettervező: Nádas Éva

jelmeztervező: Gombár Judit

szereplők:

Az Ember: Bretus Mária

A Természet: Stimácz Gabriella

A Természet: Herda János

A Természet: Gallovits Attila

A Természet: Váradi M. István

A Természet: Koronczay László

A Természet: Uhrik Dóra

A Természet: Solymos Pál

A Természet: Kuli Ferenc

A Természet: Körmendy László

Műleírás:

„Az volt a szándékom, hogy zenében kifejezzem a magát örökké megújító természet hatalmas erőfeszítéséit” – mondotta művéről Sztravinszkij.
A balett nem követi a hagyományos Rőrich-féle szövegkönyv meséjét. Történéseinek középpontjában az Ember áll – az ember, mint a természet bonyolult és nagyszerű önmegvalósító erőfeszítéseinek produktuma – az ember, mint a természet ellenfele, – az ember, mint a természet megismerője – és mint a legyőzött természet diadala.
A cslekmény menetéből kiderült ahogy az ember megszületése törvényszerű a természet fejlődésének rendjében, Ugyanúgy törvényszéki naggyá válása is, saját fejlődésének rendje szerint.

Időtartam:  35'

Sajtó, kritika:

Sztravinszkij

A harmadik darab, Sztravinszkij Tavaszünnep, is ment már a budapesti Operaházban. Ott nekem nem tetszett, nem azért, mert elvetette a régi szövegkönyvet (nem kár érte), hanem azért, mert a színpadi beállítás elvesztette a zene eredeti kegyetlen keménységét, s valami Sztravinszkijtól idegen szentimentális ízt adott hozzá. Már akkor felmerült azonban, hogy ennek nem annyira a koreográfia az oka, mint a színpadi megvalósítása a díszlettől és jelmeztől kezdve az előadásmódig. A pécsi változat ezt a sejtést igazolta. A díszlet most már nemcsak anyagban, de szellemében is megfelel a zenének. A jelmez (Gombár Judit munkája, mint a többi darabban is) szintén jól sikerült, változatos és tetszetős anélkül, hogy modorosságokba esne. Az előadásmód is tisztább, a pécsi táncosok mégiscsak jobban tudják követni sok művészi intencióit. Bretus Mária, a főszereplő, a maga gazdag pályáján is kiemelkedő alakítást nyújtott  szubjektivitás nélkül tudta kifejezni a szubjektum születését. Igaz, hogy Eck Imre is módosított valamit a régi koreográfián, s éppen ebben az irányban. Az új mű így végül az Eck-repertoár egyik legszebb darabjává érlelődött, a koreográfia változatos, sokoldalú és izgalmas, áradó és nagyvonalú, s ugyanakkor részleteiben te remekül kimunkált.

Vitányi Iván // Dunántúli Napló, 1972. október 29.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep

Fotók:

Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep
Tavaszünnep