Requiem
Balett két felvonásban
Bemutató: 1976. december 17. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 45
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Eck Imre
asszisztens: Bucsky Csilla
díszlettervező: Eck Imre
jelmeztervező: Eck Imre
fénytervező: Wéber János
szereplők:
Baráth Ildikó, Csutor Zsuzsa, Domján Mária, Domján Tibor, Gregus Zoltán, Hajzer Gábor, Koronczay László, Kovács Zsuzsanna, Körmendy László, Kuli Ferenc, Lakos Ilona, Lovas Pál, Magyar Gizella, Majoros István, Móger Ildikó, Paronai Magdolna, Prepeliczay Annamária, Rónay Márta, Solymos Pál, Stimácz Gabriella, Szabolics Éva, Tamás Gyöngyi, Terschák Ágnes, Uhrik Dóra, Váradi M. István, Zarnóczai GizellaMűleírás:
Az ember – természetéből eredően – képes önmagát újjászülni. Az ember a világ megismerésére törekszik. Én az ember megismerésére. Keresem az alkotó tettek rugóját, a mindig újrakezdés örömét, az eredmény boldogságát. – Eck Imre feljegyzéseiből. (1973
Pákolitz István: Luceat – Eck Imre Requiemje
Bekerít engem a Sátán királyi Kurtizánja
teljességgel megszégyenít riszáló bűvöletével
Kizsigerel és két bőrt nyúz le rólam
Fondorlatos-eszetlenül erőszakosan-ostoba
kifinomult ravaszsággal hálálkodik
Erényt csiholna önpusztító gesztusomból
Tőrt vet Behálóz Kelepcébe csal
Sokkol a DIES IRAE DIES IRA dörgedelmével
hogy végleg sakkban tartson
Pokolfájdalmaival körülvesz engem a Halál
saját zsíromba fullaszt majd hétszűkesztendő-soványra senyveszt
Megver mindennemű rontó nyavalyákkal
pestissel szárazbajjal trombózissal
Kitágított Lebensraum-ot hazudozik
miközben gázkamrába cipelve fojtogat
és alomfelhő-permetet hullajt kenyeremre
Szemérmetlen vámpírhangon búgja ellentmondást nem tűrő REQUIEM-jét:
JÓT MIVELEK VÉLED NE NYAFOGJ ÉS NE LÁZADJ
NYUGODJ MEG AZ ÖRÖK BÉKESSÉG EGYHANGÚSÁGÁBAN
Vajon belenyugodhatok-e a REQUIESCAT IN PACE
reménytelen sírhűvösségébe?
és megvígasztalhat-e a tehetetlen megsemmisülés?
Süllyedő cintermek dülöngélő fejfái között
harsognak a testet-lelket megreszkettető
ítéletnapi trombiták
QUANDO JUDEX EST VENTURUS
De elnyűhetetlen EMBER-hitemmel
Testamentumot teszek:
Akarom hogy minden beroskadt sírból
minden pusztulásból-halálból
a megújuló ÉLET
a kiapadhatatlan forrású FÉNYESSÉG ragyogjon
LUX AETERNA LUCEAT LUCEAT LUX AETERNA
most és időtlen-végtelenül ámen
Sajtó, kritika:
Requiem
A tizenhatodik életévében lévő Pécsi Balett bemutatója Eck Imre koreográfiája volt Verdi Requiem-jére. A kétszer ötven perces, nagyívű, súlyos veretű alkotás azonban nem gyászmiséje a fiatal együttesnek, hanem inkább önvizsgálata, mintegy a múlt végiggondolása, a hagyományok összegezése, mozdulati seregszemle, ami mondhatnánk, a továbblépés egyik előfeltétele.
A balettmű azonban nemcsak az együttes fejlődésének vetületét, hanem ennél sokkal általánosabbat is visz színre, nevezetesen azt a művészi-emberit, ami hosszas együttdolgozásokban, vitákban, nézeteltérésekben és találkozásokban kovácsolódik össze, azt az örök változót, amelyből az egyéni és az őt körülvevő társadalom viszonya formálódik. A táncos és az együttes, a koreográfus és a kollektíva, a sejt és a szervezet egymásrahatása alakítja itt ki az atmoszférát, a lét közegét.
A balettben a fenti értelemben vett rész és egész kölcsönhatása alakul-rajzolódik a szürke trikókban személytelenített táncosok hömpölygő csoportosulásain, le-lemerevedő alakzatain, lendületes vonulatain, apró moccanásain. A szólók és a közösségi háttér együtt kapjak jelentést.
Eck mozdulati nyelvezetének lexikája szinte teljes egészében felvonul a műben: beérett kifejezésformái és újabb kis stílusjegyei komplex, egységes, élő kódot alkotnak, a Pécsi Balett táncnyelvét, amelynek egyes jellemző vonósát érdemes külön is elemezni.
Ilyen jelenség például az akrobatikus mozdulatkincsnek a táncos nyelvezetbe való teljes beolvadása. Egyes akrobatikus mozzanatok ma már nem hatnak úgy, mint jövevényszavak, hanem mint szervesen illeszkedő formák. Jellemző a mostani fejlődési stádiumra a kis mozdulatok megjelenése és dekoratív funkciója, nevezetesen a kezek és az ujjuk játéka, a súlytalan láb aprólékos, ismétlő kis mozgásai, vagy a fejek egyes mozdulatai. Mind gyakoribb stílusjegyekké váltak a zenei és táncos megjelenítés ritmikai-dihamikai párhuzamai, amelyek azonban- nem egyszerűen egymás kópiái, hanem inkább időkérdésekre adott térbeli válaszok, zenei ingerek által kiváltott táncos asszociációk. Különösen erős esztétikai hatást ér el a koreográfus a szólistáknak mint vezérszólamoknak és a csoportnak mint háttérnek a mozgatásával, viszonyuk kölcsönös váltakozása révén Ebben a vonatkozásban gyönyörű uniszónó csoportalakulásokat, valamint egyik táncosról a másikra áttevődő mozdulatsorokat lehetett látni.
Nehezen lehetne akár egyetlen táncost vagy táncosnőt is kiemelni a kompozícióból, mint akinek a szerepe vagy teljesítménye különösen kitűnik az összképből. A műsorhoz hasonlóan csupán neveket lehet felsorolni (Hajzer Gábor, Koronczay László, Körmendy László, Kuli Ferenc, Paronai Magdolna, Splymos Pál, Stimácz Gabriella, Szabolics Éva, Uhrik Dóra, Zarnóczai Gizella — a betűrend betartásával), akik itt-ott rövidebb-hosszabb időre magukra vették a dráma bonyolítását (tegyük hozzá ragyogó technikai felkészültséggel), de nem a kórustól elszakadva, hanem inkább mint primus inter pares, majd visszaolvadtak abba a személytelen közegbe, amelyből kibontakoztak.
A személytelenségében társadalmivá emelkedő alkotás igen látványos optikai keretben, igen egyszerű jelmezekben (Eck elképzelései) és a táncot igen plasztikuson kiemelő fényeffektusokkal (Hasznosi Gyűlő munkája) közli mondanivalóját a pécsi iskola táncos anyanyelvének ma már irodalmivá emelkedett stílusában.
Dienes Gedeon // Dunántúli Napló, 1977. január 16.