NSZK
1962. augusztus 19.
Helyszín: Bayreuth – nézőszám: 800 fő
Műsor: Bányászballada, Oly korban éltem…, Pókháló
A Pókháló Bayreuthban
Hazaérkezett Bayreuthból a pécsi balettegyüttes. Csupán rövid rádió- és újsághír közölte eddig, hogy a helsinki VIT után a világhírű Wagner-zenei ünnepségek városában is nagy sikere volt a fiatal balett-művészeknek, s hogy műsorszámaik közül is különösen nagy tetszéssel fogadta a közönség Gulyás-Eck: Pókháló című egyfelvonásosát. A vendégszereplés részleteiről most beszél a „Pókháló” Erkel-díjas zeneszerzője, Gulyás László.
– A Wagner-zenei ünnepségekkel egy időben évente megrendezik Bayreuthban a nemzetközi fesztivált. Fiatal művészek mutatkoznak be ezen; például szabadtéren szerepelnek alkotásaikkal a képzőművészek, kísérleti filmstúdiók vetítik produkcióikat, hangot kapnak a komponisták törekvései, elhozzák műsorukat az ifjú koreográfusok, táncosok.
Magyarországot ezúttal a balettművészek képviselték. Annál megtisztelőbb a pécsi együttes meghívása, hiszen rajta kívül csak Bejart társulatát látta vendégül a fesztivál rendezősége. Bejarték pedig már régóta a modern balett nemzetközi élvonalát jenlentik.
Vasárnap délelőtt a gyönyörű Markgräfliches Opernhaus színpadán mutatkozott be a pécsi balett. Jó érzés volt, hogy a Wagner-ünnepségek idején, különösebb előzetes propaganda nélkül is zsúfolásig megtelt a nézőtér, a világ minden tájáról érkezett publikummal. S percekig zúgott a taps a művek után, dobogtak a lábak a padlón. Nemcsak a táncosok — a zenekar is nagyszerűt nyújtott, élén Sándor János karmesterrel, aki a zenekarral és a tánckarral egybeforrva, levegőt tüzesítő, forró atmoszférát teremtett. A Bayreuther Tagblatt például ezt állapította meg: „Elragadó balettművészetet produkáltak a magyar vendégművészek!” Egy másik lap az ifjúsági fesztivál kiemelkedő műsoraként értékelte az eseményt. A Pókhálóval kapcsolatban például megjegyezték: olyan problémával foglalkozik, amely a világ minden részén érdekli az embereket.
Herbert Bart, a nemzetközi ifjúsági fesztivál alapítója és igazgatója búcsúzáskor elmondta: újra meghívja Bayreuthba a Pécsi Balettet.
-i- // Esti Hírlap
Prága - Pécs - Bécs – Beszélgetés Eck Imrével két utazás közben
Annyi hazai, s egyre több nemzetközi siker után, kedden Bécsbe utazik a Pécsi Nemzeti Színház balettegyüttese. Walt Disney produkciójában nagyszabású filmet készítenek ott Strauss életéről, a annak több, a tánc nyelvén szóló részletét a fiatal pécsi balettistákkal forgatják. Eck Imre, az együttes vezetője tegnap érkezett Pestre prágai tapasztalatcsere látogatásáról, s ma továbbutazott Pécsre. Két utazása közben megkértük, beszéljen az együttes terveiről.
– A Walt Disney film tánckoreográfusa a kanadai származású Norman Thomson, a londoni Sadiere Wells balett egykori világhírű táncosa. Ő tanította be együttesünknek a film táncbetéteit. Véleménye szerint Nyugaton képtelen lett volna tíz ilyen képességű, A modern balettet táncoló párt „összehozni”... További külföldi terveink? Szó van egy csehszlovák vendégszereplésről, de van nyugatnémet. olasz, francia és belga meghívásunk is. Több német és osztrák filmes, illetve tv-rendező szeretne ugyanakkor együttesünkkel táncfilmet forgatni itthon, Magyarországon.
– Hazai terveik?
–A bécsi forgatás után Pécsett, a Hoffmann meséi november 9-i premierjére készülünk. Az előadást Németh Antal rendezi. Elképzelésünk szerint három színpadot – egy nagyot és két kisebbet – építünk. A kis színpadok egyikén a cselekményt indító és záró kocsmai kép lesz, korabeli díszletekkel, ruhákkal, realista játékstílussal. A másik kis színpad lesz az úgynevezett auditív: itt a három álomképet hangban, énekes szereplőkkel jelenítjük meg. A középső, a nagy színpadra tervezzük a vizuális élményt, itt az énekes szereplők megfelelői, táncban keltik életre az álomképeket. Mindezzel a darab fantasztikumát. az álmok irrealitását próbáljuk érzékeltetni... Ezt követően a január elején sorra kerülő, önálló pécsi balettestre készülünk.
– Néhány szót személyes terveiről?
– Januárban kezdem az Operában Stravinszkij Sacre de Printeps-sének betanítását. Ennek március közepére eső premierje után Várnában, majd Prágában tanítom be az Európa elrablását. Még ebben az évadban Brnoban is vár rám egy balett-produkció.
Eck Imre már az óráját nézi. Indulnia kell Pécsre. Mert, mint mondja, noha az együttest már-már mindenütt ismerik, a szívük csak Pécsre húz, s az ő legfőbb kritikusuk mindig is az a pécsi közönség marad, mely már a bátran kísérletező, fiatal együttes első szárnypróbálgatásait is megértette és támogatta.
(sz. s.) //