Csehszlovákia

1972. szeptember 23-28.

szeptember 23. / Pilzen – nézőszám: 605 fő
műsor: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, Concerto, A csodálatos mandarin

szeptember 25. / Prága – nézőszám: 493 fő
műsor: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, Concerto, A csodálatos mandarin

szeptember 26. /  Prága – nézőszám: 687 fő
műsor: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, Concerto, A csodálatos mandarin

szeptember 28. / Brno
műsor: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, Concerto, A csodálatos mandarin

Premier Pilsenben – Csehszlovák turnén a Pécsi Balett

Szinte csak a színház élt ezen ez estén Pilsenben. Zárt üzletek, üres utcák – az ötnapos munkahét bevezetése óta megszokott szombat esti kép a sörgyártás fellegvárában, ahol nem a sör a legjelentősebb ipar: itt van a Skoda Művek nehézgépeket gyártó, 60 ezer munkást foglalkoztató gyára. Ebben a városban volt a csehszlovák turnén résztvevő Pécsi Balett első előadása.
Amikor az utolsó műsorszám után legördült a függöny, senki sem mozdult a helyéről, a pilseni színház közönsége hosszantartó, lelkes tapssal jutalmazta a Pécsi Balett táncosainak műsorát. Annak ellenére, hogy a pécsiek művészete nem ismeretlen ebben a 150 ezres csehszlovák ipari centrumban sem – két esztendővel ezelőtt már szerepeltek itt – nem volt könnyű „bevenni” a várost. A szombaton este telt ház előtt megtartott előadás első műsor-száma után – Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára – talán még csak a főszereplők nagyszerű produkciójának Hetényi János, Bretus Mária, Paronai Magdolna, Szabolics Éva és Rónay Márta táncának szólt a taps, a közönség még ízlelgette a kettős élményt: Bartók zenéjét és Eck Imre muzsikához simuló koreográfiáját.
A szünet után – a részletes ismertetést közlő műsorfüzet az utolsó darabig elfogyott – már jól lehetett érzékelni a színpad és a közönség kontaktusát, s a Concertot követő taps (főszerepekben: Stimácz Gabriella, Hetényi János, Bretus Mária, Gallovits Attila, Szabolics Éva, Herda János, Paronay Magdolna, Prepericzay Annamária és Körmendy László) már együtt ünnepelte a zeneszerzőt, a koreográfust és táncosokat.
A műsor befejező része Bartók talán legismertebb műve, A csodálatos mandarin, a közönséggel együtt élt, Bretus Mária és Eck Imre főszereplésével Tóth Sándor, Hetényi János, Koronczay László, Gallovits Attila, Herda János és együttes táncával koronája volt az előadásnak, amely után felcsattant a nehezen szűnő, a Pécsi Balett produkcióját egészében értékelő taps.
Elismerően nyilatkozott a pilseni előadásról a prágai magyar nagykövetség sajtótitkára is, aki elmondta, hogy a Pécsi Balett prágai előadását nagy várakozás előzi meg, a lapok előzetes ismertetést, értékelést közöltek, a külföldön Balett Sopianae néven ismert együttes munkájáról, új próbálkozásairól, eredményeiről. A Práce című szakszervezeti lap szombati számában például a brnói nemzetközi zenei fesztivál vendég-szereplőiről szólva kiemeli, fotóval is illusztrálja a „kísérletező kedvűnek” nevezett Pécsi Balettet.
A pilseni bemutatkozást megelőző napok egyébként pihenéssel, próbákkal leltek. Az együttes Pilsentől 60 kilométerre, Marienska Lazne-ban kapott szállást – nemzetközi hírű gyógyfürdőhely, a 80 éves Goethe utolsó szerelmének színhelye – innen Karlovy Variba kirándultak, ismerkedtek az üdítő környékkel, az ősszel is zajos életű, soknyelvű látogatót fogadó, megkapó szépségű fürdővárossal. A Pécsi Balett vezetői és táncosai a megérkezést követő napon Prágában sajtótájékoztatón vettek részt, vasárnap pedig az egész társulat a csehszlovák fővárosba utazott. Telefontudósításom időpontjában éppen a főpróba folyik a prágai Dusle-i zenés színházban. A fővárosban sem ismeretlenek a pécsi művészek. Először 1963-ban léptek fel Prágában, két esztendővel ezelőtt pedig Couperin: Etűdök No 2, Kodály: Nyári este, Rossini: Nyitány – Eck Imre koreográfiái és Kincses: Mit takar a kalapod – Tóth Sándor koreográfiája szerepelt a prágai vendégfellépés műsorában. Most az ismertetett Bartók-műsorral szerepelnek. A hétfő esti  díszelőadáson a prágai közönség és a rangos vendégek – diplomaták, neves közéleti személyiségek – előtt.
A csehszlovák fővárosban kedden este még egy előadást tartanak, majd Brnoban folytatja turnéját a Pécsi Balett, ahol szeptember 28-án a nemzetközi zenei fesztivál programsorozata keretében lépnek fel.

  1. Kónya József // Dunántúli Napló, 1972. szeptember 26.

 

Bartók és a modern sikere Prágában – „Előadásukkal megerősítették az önöket megelőző híreket“

Három gyönyörű virágkosár a színpadon – ezzel a kedves figyelmességgel is igyekezett kifejezni elismerését, köszönetét a csehszlovák közönség a Pécsi Balett hétfő esti prágai díszelőadása után. Teltház volt a duslei Zenés Színházban – Dusle Prága egyik belső kerülete – a páholyokban ezúttal az érdeklődők, szakmabeliek és kritikusok mellett rangos vendégek is helyet foglaltak. Magas beosztású minisztériumi és pártvezetők társaságában megtekintette a díszelőadást dr. Josef Svagera, a csehszlovák kultúrminiszter helyettese, Vince József, a Magyar Népköztársaság prágai nagykövete vendégeivel, a prágai diplomáciai testületek képviselőivel. A pécsi művészeknek Pilsen után Prágában is sikerült közel kerülni a közönséghez. Másnap délben a prágai Valdstein palotába, a kultúrminisztérium épületébe voltak hivatalosak a Pécsi Balett tagjai: dr. Josef Svagera kultúrminiszter-helyettes fogadást adott az együttes tiszteletére, csehszlovákiai vendégszereplésük alkalmából. – A Pécsi Balett szereplése hozzájárul a két ország kultúrkapcsolatainak kiszélesítéséhez. Örülök, hogy ismét fővárosunkban üdvözölhetem az ismert együttest fellépésüket nagy érdeklődéssel várta a prágai közönség. Előadásukkal megerősítették az önöket megelőző híreket – mondta dr. Josef Svagera, majd a találkozás emlékére – a két ország tiszta kapcsolatának szimbólumaként – egy díszes kristálypoharat ajándékozott az együttesnek, amelyet a társulat képviseletében Eck Imre vett át, aki köszönetét mondott azért a lehetőségért, hogy az együttes Bartók zenéjén keresztül elhozhatta a magyar kultúra egy részét a csehszlovák közönségnek. Az oldott hangulatú fogadáson a vendéglátók – a kulturális élet irányítói, művészek, újságírók – hosszasan elbeszélgettek a Pécsi Balett vezetőivel és táncosaival.
Kedden este ismét megtelt a duslei színház, felcsendült Bartók zenéje, s ezen az estén az együttes felülmúlta önmagát. (Az egyik prágai hetilap zene-kritikusának véleménye: „most is ugyanazt a műsort láttam, mint tegnap, mégis újnak tűnik") Olyan élményt nyújtóitok a közönségnek, amely méltón reprezentálja a Pécsi Balett művészetét. A turné következő állomása Brno, a félmilliós ipari centrum, ahová szerdán délután utazott az együttes. A balett Sopianae a szeptember 22-től október 1-ig tartó Nemzetközi Zenei Fesztivál programsorozata keretében csütörtökön este lép fel az 1600 személyt befogadó igen modem színpadi technikával dolgozó brno-i színházban.
A XX. századi zene brno-i fesztiválján szerepelni rangot és elismerést jelent. A nemzetközi hírű csehszlovák zenei együttesek és szólisták mellett két nappal ezelőtt a Moszkvai Rádió és Televízió zenekara adott hangversenyt a városban, 29-én egy japán zenekar szerepel a programban, s meghívták a lengyel Pro muzika zenekart is – hazánkat most másodízben a Pécsi Balett képviseli.
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka a technikai próbák folytak, csütörtökön az egész együttes gyakorolt és próbált az előadás színhelyén, ahol a csehszlovákiai búcsúfellépést tartják.
Brno a csehszlovákiai turné utolsó állomása, pénteken hazautazik az együttes.

  1. Kónya József // Dunántúli Napló, 1972. szeptember 29.

Képek:

Csehszlovákia (1972)
Csehszlovákia (1972)
Csehszlovákia (1972)
Csehszlovákia (1972)
Csehszlovákia (1972)