Rómeó és Júlia (Herczog István)
Balett két felvonásban
Bemutató: 1991. november 22. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 26
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Herczog István
asszisztens: Váradi M. István
asszisztens: Szabolics Éva
próbavezető balettmester: Dévay Katalin
díszlettervező: Vata Emil
jelmeztervező: Húros Annamária
szereplők:
Lőrinc barát: Szakály György
Lőrinc barát: Hajzer Gábor
Capulet: Hajzer Gábor
Capulet: Váradi M. István
Capuletné: Szabolics Éva
Júlia: Kovács Zsuzsanna
Tybalt: Lencsés Károly
Júlia dajkája: Krasznói Klára
Paris gróf: Anthony Sergeant
Rómeó: Lovas Pál
Mercutio: Solymos Pál
Benvolio: Kocsis Tamás
Halál: Gombosi László
Montague: Herda János
Lőrinc barát: Lovas Pál
Júlia: Emilia Korfia
Rómeó: Aleksandar Neskov
Tybalt: Kéri Nagy Béla
Paris gróf: Túri Sándor
Paris gróf: Kéri Nagy Béla
Mercutio: Andrea Merlo
Benvolio: Gyürki Krisztián
Benvolio: Nagy Zoltán
Halál: Dragan Selakovic
Halál: Roberts Kwamina
Elisabeth Adams, Czebe Tünde, Győri Helga, Három Edina, Nagy Yvett, Nűbl Tamara, Orosz Mónika, Papp Anita, Seprényi Tímea, Karen Sipson, Tiringer Magdolna, Benkovics Gábor, Gombosi László, Kocsis Tamás, Kővári László, Körmendy László, Nagy Zoltán, Aleksandar Neskov, Anthony Sergeant, Somfai Balázs, Daczó Eszter, Farsang Anita, Gáspár Emese, Veronica Endo, Sandra Ockaji, Riedl Ágnes, Krausz Aliz , Ljiljana Visekruna, Milan Lazic, Nickita Sebastian, Szilvási ZsoltMűleírás:
Számomra Lőrinc barát figurája az, mely ebben a tragikus történetben legjobban feltűnik, aki a két szerelmes drámájában oly fontos szerepet játszik, és akit Shakespeare mégis oly mostohán kezel. Engem főként az a kérdés foglalkoztat, hogy mi lesz Lőrincből, miután Rómeó és Júlia meghaltak. Hogyan élhetne tovább emlékeivel és lelkiismeretével.
Ezért az én koncepciómban az ő figurája áll a középpontban. Ennek megvalósításához egy különösen kifejezőképes táncosra volt szükség, és boldog vagyok, hogy a figurával kapcsolatos elképzeléseimről meg tudtam győzni Szakály Györgyöt, és megnyerhettem arra, hogy eltáncolja ezt a szerepet. – Herczog István
Sajtó, kritika:
Rómeó, Júlia és .. . Lőrinc barát – Balettbemutató a Nemzeti Színházban
Egész estét betöltő, cselekményes „nagybalettel” avatta fel a Pécsi Balett társulat a felújított Nemzeti Színház színpadát. Az átmeneti „száműzetés” éveiben rendelkezésre álló körülmények nem kedveztek a nagyobb lélegzetvételű balettek bemutatásának. Mostanra azonban a tánckar létszámbeli gyarapodása és a megújult színpadi lehetőségek is új lendületet adtak az együttesnek. A választás Herczog István Rómeó és Júliájára esett. A dortmundi opera balettegyüttesének igazgatója és vezető koreográfusa az elmúlt évben már Pécsett is számot adott alkotói tehetségéről a szép sikert aratott Az élet állomásai című balettjével. Ezúttal első cselekményes táncdarabja került a közönség elé, amelyet Sz. Prokofjev zenéjére – először Dortmundban állított színpadra.
Mivel a Shakespeare-művek táncfeldolgozásainak irodalma lassan már köteleket tesz ki, és ezekben igen előkelő helyei kaphatnak éppen a Rómeó és Júlia változatok, minden alkotót, aki a témához nyúl, az újabb megközelítés, a másféle hang-súlyozás igénye sarkall. Így történt ez Herczoggal is, aki a történetet az események bonyolításában és a végkifejlet tragikusra fordulásában akarata ellenére is tevékenyen részt vevő Lőrinc barát alakját állította középpontba, az ő szemszögéből – mintegy visszaemlékezésként – jelenítette meg a sorsüldözött szerelmesek drámáját. Így a történet egyfajta keretet kapott, ugyanakkor a képek sorozatában is fel-felbukkanó, a lelkiismeretével és a hitével viaskodó Lőrinc barát alakja újabb gondolati szálakat fűzött a tragédiához. Mindamellett az események mégis alapvetően a shakespeare-i dramaturgia szerint peregnek, mozgalmas képi megjelenítésben, filmszerű beállításokkal: a családok közötti ellenségeskedés, Júlia készülődése a bálra, a szerelmesek találkozása és szenvedélyes egymásra találása, titkos házasságkötésük, Mercutió és Tybalt párviadala, Mercutió halála, Rómeó gyilkos megtorlása, a szerelmesek búcsúja és elválása, végül pedig a Lőrinc barát által akaratlanul is elősegített tragédia bekövetkezése...
És bár a barát drámai hangvételű „monológjai” át- meg átszövik a cselekmény folyását, a balettben mégis a narratív vonal válik hangsúlyossá. Adódik ez abból is, hogy Lőrinc középpontba állított alakja nem kapott igazán határozott táncos megfogalmazást. Tépelődései, zaklatott lelkiállapotai, legbensőbb gondolatai többnyire inkább színészi eszközökkel és gesztusokkal vetítődnek elénk. A korántsem egyszerű feladat megoldását az alkotó a budapesti operaház kitűnő táncművészére, Szakály Györgyre bízta (Dortmundban is ő alakította a szerepet), aki nagyfokú átéléssel, drámai erővel és igényes mértéktartással formálta meg a figurát.
Sokkal „táncosabb" nyelvezetet fogalmazott a koreográfus a többi szólistának és a reneszánsz derűt és elevenséget sugárzó tánckarnak is. Különösen színes, sokoldalúan kidolgozott és egyénített Mercutió alakja Solymos Pál megformálásában, akinek mintha egyenesen a testére szabták volna a Herczog-féle neoklasszikus eleganciát. Mellette kiemelkedett még a Lencsés Károly alakította kevély, kötekedő, durva és darabos Tybalt. Ami a szerelmeseket illeti, őket elérte az örökzöld irodalmi alakok sorsa, kicsit sematikussá, „papírízűvé" váltak. Hiszen nekik nincs más dolguk, mint hogy szépek, szerelmesek, romantikusan szenvedélyesek legyenek. Kovács Zsuzsanna és Lovas Pál pedig rutinnal és kidolgozott technikával meg is tett mindent, hogy ezeknek a követelményeknek megfeleljen.
Herczog a főszereplők mellé, művébe még egy különös alakot, a Halál végzetet sejtető, szimbolikus figuráját iktatott, aki maga adja az álarcot a bálba igyekvő ifjak kezébe, aki mindenütt felbukkan a tömegben, aki táncba vezeti a karneváli éjszaka mulatozóit. Gombosi László titokzatos atmoszférát teremtve hitelt tudott adni a figurának. Külön meg kell említeni a balett szép képi világát, az egyszerű eszközökkel is hatásos színpadi térkezelést, a fényekkel és színekkel „festett”, filmszerű megoldásokkal egymásba átalakítható színterek ábrázolását. Ennek a látványnak a megteremtésében a koreográfus Vara Emil díszlettervező valamint az ízléses, reneszánsz színhatású kosztümöket megálmodó Húros Annamária segítette. Abban pedig, hogy a tánckar összehangoltan és olykor „nagyegyüttes” hatását keltőén, igényesen működött közre, fontos része volt az alkotó munkatársának és asszisztensének, a betanítást végző Dévay Katalinnak is.