Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire

III. Symphonie · Requiem (Dévay Katalin) · III. Zenekari suite

Bemutató: 1993. november 26.   Pécsi Nemzeti Színház

Sajtó, kritika:

Balettest három zeneműre Jegyzetsorok a Pécsi Balett új bemutatójáról

Hosszú hónapok embert és művészt próbáló munkájával formálódik egy-egy balettprodukció – ez eléggé köztudott. Ha az együttes három különböző stílusú mű előadására vállalkozik, erőfeszítésük hatványozott. S ha minderre, utolsó pillanatban, valamilyen sorsszerű csapás is ránehezedik, de az előadást – szembeszállva a „Végzet"-tel – mégis sikerül megmenteni, akkor itt csakis az orvosképzésből kölcsönzött minősítő fokozattal jellemezhetem a Pécsi Balett legutóbbi sikeres bemutatóját: „Summa cum Laude”. Az elismerések összességével.
Lehet, sokan úgy gondolják, nagy szavakkal dobálódzom. Ámde bizonyára nem kellő ismeretében annak, mit jelent a színpad világában akár egy prózai beugrás. Amikor nem egyszerű szerepátvételről van szó, hanem az előadás, a bevétel, a produkció hitele, a közönség bizalma megmentéséről. S ha ezt fokozni lehetne, a balettművészetből meríteném a példát. Amire maga az élet nyújtott kényszerű apropót ezúttal.
Mint egy hírben is jeleztük, az egyik szólótáncos, a Balettest két darabjának is kulcsszereplője, Korfia Emília lába megsérült, alig két nappal a bemutató előtt. És sajnos, nem arról van szó, hogy „valakinek kiment a bokája”, mint előadás után hallottam, hanem a sérülés alaposabb: az orvosok nem engedték fellépni a művésznőt. Ilyenkor két eset van. Vagy elmarad a bemutató, vagy a koreográfiákat – ez esetben három közül kettőt – részben átszerkesztve, részben beugrásokkal megoldva, a bemutatót megtartják. Pécsen az utóbbit választották.
Nem vitás, itt elsősorban a teljes együttesé, a koreográfusé (Herczog István), a beugró szólistáké: Visekruna Ljiljanáé s a rendkívül könnyed, harmonikus mozgással jeleskedő perui kislányé, Endo Veronicáé az érdem. S a több kettőst is szólótánccal áthidaló Neskov Aleksandaré, aki a kritikus 1. és 3. balettdarabban táncolt kulcsszerepeket.
A három darabról szólva, úgy gondolom, az est kellemes összbenyomást hagyott bennünk, eltérő intenzitással. Az első, „neoklasszikus”-nak jelzett, tisztán táncos programban, az alkotói vallomás szerint, a szerelem sokrétű, kontrasztos érzésvilága fejeződik ki; a szereplők Brahms III. (F-dúr) szimfóniája tételeiben a romantikus muzsika érzéseit, hangulatait táncolják el. Kartánc részekben s a kettősök és szólók valóban klasszikus ugrásaiban, forgásaiban, emeléseiben. Az átszerkesztésekre kényszerült koreográfia aligha tűnt észrevehetőnek. A férfiak mozgásában a föl-föllendülő karok interferenciája már inkább. (Főleg az I. tételben.) Nagyon szép volt ellenben a beteljesülés öröme a 2., vagy a vágyakozó, „kesergő szerelem” szólója a 3. tétel „mosolytalan scherzo”-jában (Lencsés Károly). A szólókat és kettősöket Neskov Aleksandar és Endo Veronica; Kovács Zsuzsa és Lovas Pál, illetve Visekruna Ljiljana és Lencsés Károly táncolták megragadóan, kifejező erővel.
Bár az A. Dvorak Rekviemjére tervezett koreográfia is a hagyományos értelemben cselekménytelen, témája, térformái és jelképei egyértelmű képzettársításokra ösztönöznek. Dévay Katalin gondolatilag követi a gyászmise szakrális fejezeteit (Kirie, Requiem aeternam, Dies irae stb.) az alkotó kísérteties szögesdrót – láger-gázhalálvizió – „élő” feszület jelrendszerű színpadképében. Kár, hogy a Dávid-csillag a szereplők mellén túl direkt, egyértelmű hatást kelt jó ideig. Hiszen a történelem azóta feltárta, hogy már nem annyira Adorno művészeti nihil-képlete az alapkérdés, hanem azok emléke (is), akikről nem tudni, vajon hányán (mennyivel több millióan!) pusztultak el egyidejűleg és még sokáig a kényszermunka- és GULAG-táborok élő poklaiban?... Amint erre utal is a koreográfus-rendező, amikor a balett utolsó harmadában eltűnnek a sárga csillagok a már megholt lelkek ruhájáról, s a jelképes hős (Tesanovic Branislav) a záró képben ismét keresztre feszül a sokszoros kínhalál (?) szimbólumaként. Szolisztikus feladatkörben itt ismét Endo Veronicát láthattuk. Dévay Katalin első önálló koreográfiája méltán emlékeztet a pécsi együttes legjobb oratorikus balett előadásaira.
A Balettest 3. darabját J. S. Bach III. zenekari szvitjére (D-dúr) tervezte Herczog István, Dévay Katalin színpadképével, Dévay Katalin és Hammer Edit jelmezeiben. A zenével jól, élvezetesen harmonizáló derűs „ansamblé” táncprodukciót láthattunk az együttes táncokból kiváló szólókkal és kettősökkel. A kidolgozott, lendületes életigenlést kifejező táncképek sorából főleg a népszerű Air s a nem kevésbé ismerősen csengő III. és IV. Gavotte-tétel előadása bizonyára emlékezetes marad sokunkban. A szolisztikus részleteket és kettősöket Neskov Aleksandar és Visekruna Ljiljana táncolta könnyedén, derűs életörömmel.
Legutóbbi bemutatójuk után a kritika egy megújult Pécsi Balettet köszöntött, amely táncolni tud és akar. Állítását csak megerősíteni tudjuk ezúttal is. A nehézségek ismeretében különösképp.

Wallinger Endre // Új Dunántúli Napló, 1993. december 4.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire
Balettest Brahms – Dvorak – Bach műveire

III. Symphonie

Bemutató: 1993. november 26.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza

Alkotók, szereplők:

Fotók:

III. Symphonie
III. Symphonie

Requiem (Dévay Katalin)

Bemutató: 1993. november 26.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 17

Alkotók, szereplők:

Fotók:

Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)
Requiem (Dévay Katalin)

III. Zenekari suite

Bemutató: 1993. november 26.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 17

Alkotók, szereplők:

Műleírás:

Brahms III. symphoniájának négy tételében a szerelem ellentmondásos érzésének hangulatai csillannak meg. A boldogtalan vágyódástól az egymásra találáson át a szakítás fájdalma s az örök viszonzatlan szerelem reménytelensége – mind-mind a szerelem egy-egy arca. S ezek az arcok a mélyből felmerülve mint a felborzolt, majd újra sima víztükrön – állnak össze a mozdulatfolyam mentén.
Arcok, érintések, mozdulatok és hangulatok mindazoknak, akik ábrándoznak avagy épp boldogok. A szerelem fájdalmas-gyönyörű képei a türelmetlen vágyakozóknak s azoknak, akik reménytelenül boldogtalanok.
A tánc nyelvén szól a szerelemről ez a mű mindazoknak, akik szeretnek vagy valaha szerettek s méginkább azoknak, akik vágynak a boldog szerelemre.