Harangozó est
Csárdajelenet · Poloveci táncok
Bemutató: 1970. április 24. Pécsi Nemzeti Színház
Sajtó, kritika:
Csárdajelenet és Poloveci táncok – A pécsi balett kaposvári előadása
Jónéhány évtizedet késett a népszínműhöz képest a népies vagy „nemzeti” balett, és bölcsőjében még ezer szál kötötte a pántlikás, nótás népszínművekhez... A balett első része a kezdet. Hubay egyfelvonásosát később Kenessey dolgozta fel, a koreográfiát élő klasszikusunk, Harangozó Gyula készített. A balett első része a cigánytáborban játszódik, másik része a csárda udvarán. A történet önmagában is egy jó közepes népszínmű cselekménye. Zenéje telistele van (még a cigányjeleneté is) ismert népdalokkal, sőt: magyarnóták motívumaival. A nemzeti balettnek a Csárdajelenet végső soron mindvégig újszülöttje marad, az indulás ígéretével, erényeivel, és kezdetlegességével.
Az élményt a koreográfia, a szép tánc nyújtotta. A pécsi balett – mondhatjuk nyugodtan – immár európai szintű erénye az együtt-táncolás nagyszerűsége, amely kiteljesedett a kezdeti útkereső, modern törekvések után, amely most életet, hangulatot adott a Csárdajelenet sekélyes történetének is. A cigánytáncban érződött ez a művészi kollektivitás, és bár a cigánytánc csak néhány stilizált motívumban élt, a cigánydalok melankolikus lírája ihlette a táncot. A csárdaudvaron már egyfajta folklorisztikus pantomim is „táncra kelt”. A Csárdajelenet legnagyszerűbb élménye Bretus Mária szólótánca volt, szinte föléje nőtt az egész korai, népies darabnak. Érzés és mozdulat összhangja volt ez a tánc: ha hódított, ha kínálkozott, ha alázatos ha tüzes volt – rusztikusán egyszerű, cigányosan primitív, de mégis az örök nőiesség finomságát nyújtotta.
Borogyin az orosz nép muzsikáját olvasztotta klasszikus zenéjébe. A hétköznapjaiban kémiatudós, de „ünnepjeiben” nagyszerű komponista ouvre-jének egyik ékessége az Igor herceg. És aki a táncot szereti, annak az „ékesség ékessége” az opera önállósult balettje: a Poloveci táncok.
Primitív erőktől duzzadó, természetből fakadó dinamikájú, kavargó, játszadó és tomboló nomád tábor idilljét csodálhatta a közönség. Féktelenül viharzó férfitáncai, keleties egzotikumú leánytáncai és zenéje mégis csodálatosan egységes táncharmóniába olvadtak – a muzsika és a balett minden sokszínűsége és belső rapszódiája ellenére. Vagy inkább azzal együtt. Művészi rend – magas tánctechnika! A kar táncból kígyóztak fel a bravúros szólótáncok, majd ismét visszasimultak az összezáródó kartáncba, melyben a koreográfus Harangozó Gyula a zenével együtt nagyon finom érzékkel a nomád egyenlőség romantikus illúzióját keltette.
A befejező szinte félelmetesen, csaknem eksztázisban mozgó, hullámzó tánc a poloveci tábor félelmetesen monumentális erejét bizonyította, és egyben a világhírnév útját járó együttes nagy sikerét.
Troszt Tibor // Somogyi Néplap, 1970. szeptember 22.
Színlap, műsorfüzet, plakát:
Csárdajelenet
Bemutató: 1970. április 24. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 53
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Harangozó Gyula
zeneszerző: Kenessey Jenő
zeneszerző: Hubay Jenő
próbavezető balettmester: Hamala Irén
díszlettervező: Pintye Gusztáv
jelmeztervező: Gombár Judit
szereplők:
Sári: Bretus Mária
Józsi: Molnár Mihály
Józsi: Csifó Ferenc
Két cigánylány: Handel Edit
Két cigánylány: Stimácz Gabriella
Három cigánylány: Hegedűs Mária
Három cigánylány: Horváth Krisztina
Három cigánylány: Lakos Ilona
Cigánylányok: Domján Mária
Cigánylányok: Magyar Gizella
Cigánylányok: Paronai Magdolna
Cigánylányok: Prepeliczay Annamária
Cigánylányok: Rónay Márta
Cigánylányok: Szabolics Éva
Cigánylegények: Bognár Miklós
Cigánylegények: Domján Tibor
Cigánylegények: Herda János
Cigánylegények: Koronczay László
Cigánylegények: Komlóssy Gábor
Cigánylegények: Majoros István
Magyar fiúk: Bognár Miklós
Magyar fiúk: Herda János
Magyar fiúk: Majoros István
Cigányvajda: Kuli Ferenc
Cigányasszony: Nagy Józsa
Cigányzenészek: Bors Ferenc
Cigányzenészek: Fábián Dénes
Cigányzenészek: Szabó Csaba
Csaplárosné: Uhrik Dóra
Csaplárosné: Horváth Krisztina
Pandur: Hetényi János
Lócsiszár: Gallovits Attila
Rőfös-pántlikás: Váradi M. István
Csendőrök: Jakabos László
Csendőrök: Komlóssy Gábor
Szólópár: Hegedűs Mária
Szólópár: Herda János
Szolgálólány: Téry Piroska
Szolgálólányok: Domján Mária
Szolgálólányok: Horváth Irén
Szolgálólányok: Paronai Magdolna
Szolgálólányok: Rudnyánszky Judit
Szolgálólányok: Szabolics Éva
Szakácsnő: Nagy Józsa
Lányok: Horváth Krisztina
Lányok: Horváth Irén
Lányok: Lakos Ilona
Lányok: Magyar Gizella
Lányok: Prepeliczay Annamária
Lányok: Rónay Márta
Lányok: Szabolics Éva
Fiúk: Bognár Miklós
Fiúk: Domján Tibor
Fiúk: Koronczay László
Fiúk: Körmendy László
Fiúk: Kuli Ferenc
Fiúk: Majoros István
Fotók:
Poloveci táncok
Bemutató: 1970. április 24. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 17
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Harangozó Gyula
zeneszerző: Alekszandr Borogyin
próbavezető balettmester: Hamala Irén
díszlettervező: Pintye Gusztáv
jelmeztervező: Gombár Judit
szereplők:
Harcos: Molnár Mihály
Asszony: Stimácz Gabriella
Lány: Handel Edit
Uhrik Dóra, Szabolics Éva, Rónay Márta, Domján Mária, Horváth Krisztina, Bárkányi Csilla, Prepeliczay Annamária, Lakos Ilona, Hegedűs Mária, Magyar Gizella, Horváth Irén, Piegel Annamária, Paronai Magdolna, Kátoli Gabriella, Téry Piroska, Rudnyánszky Judit, Hetényi János, Koronczay László, Debreczeni István, Körmendy László, Gallovits Attila, Herda János, Bognár Miklós, Domján Tibor, Komlóssy Gábor, Jakabos László, Majoros István, Váradi M. István