Harangozó est

Csárdajelenet · Poloveci táncok

Bemutató: 1970. április 24.   Pécsi Nemzeti Színház

Sajtó, kritika:

Csárdajelenet és Poloveci táncok – A pécsi balett kaposvári előadása

Jónéhány évtizedet késett a népszínműhöz képest a népies vagy „nemzeti” balett, és bölcsőjében még ezer szál kötötte a pántlikás, nótás népszínművekhez... A balett első része a kezdet. Hubay egyfelvonásosát később Kenessey dolgozta fel, a koreográfiát élő klasszikusunk, Harangozó Gyula készített. A balett első része a cigánytáborban játszódik, másik része a csárda udvarán. A történet önmagában is egy jó közepes népszínmű cselekménye. Zenéje telistele van (még a cigányjeleneté is) ismert népdalokkal, sőt: magyarnóták motívumaival. A nemzeti balettnek a Csárdajelenet végső soron mindvégig újszülöttje marad, az indulás ígéretével, erényeivel, és kezdetlegességével.
Az élményt a koreográfia, a szép tánc nyújtotta. A pécsi balett – mondhatjuk nyugodtan – immár európai szintű erénye az együtt-táncolás nagyszerűsége, amely kiteljesedett a kezdeti útkereső, modern törekvések után, amely most életet, hangulatot adott a Csárdajelenet sekélyes történetének is. A cigánytáncban érződött ez a művészi kollektivitás, és bár a cigánytánc csak néhány stilizált motívumban élt, a cigánydalok melankolikus lírája ihlette a táncot. A csárdaudvaron már egyfajta folklorisztikus pantomim is „táncra kelt”. A Csárdajelenet legnagyszerűbb élménye Bretus Mária szólótánca volt, szinte föléje nőtt az egész korai, népies darabnak. Érzés és mozdulat összhangja volt ez a tánc: ha hódított, ha kínálkozott, ha alázatos ha tüzes volt – rusztikusán egyszerű, cigányosan primitív, de mégis az örök nőiesség finomságát nyújtotta.
Borogyin az orosz nép muzsikáját olvasztotta klasszikus zenéjébe. A hétköznapjaiban kémiatudós, de „ünnepjeiben” nagyszerű komponista ouvre-jének egyik ékessége az Igor herceg. És aki a táncot szereti, annak az „ékesség ékessége” az opera önállósult balettje: a Poloveci táncok.
Primitív erőktől duzzadó, természetből fakadó dinamikájú, kavargó, játszadó és tomboló nomád tábor idilljét csodálhatta a közönség. Féktelenül viharzó férfitáncai, keleties egzotikumú leánytáncai és zenéje mégis csodálatosan egységes táncharmóniába olvadtak – a muzsika és a balett minden sokszínűsége és belső rapszódiája ellenére. Vagy inkább azzal együtt. Művészi rend – magas tánctechnika! A kar táncból kígyóztak fel a bravúros szólótáncok, majd ismét visszasimultak az összezáródó kartáncba, melyben a koreográfus Harangozó Gyula a zenével együtt nagyon finom érzékkel a nomád egyenlőség romantikus illúzióját keltette.
A befejező szinte félelmetesen, csaknem eksztázisban mozgó, hullámzó tánc a poloveci tábor félelmetesen monumentális erejét bizonyította, és egyben a világhírnév útját járó együttes nagy sikerét.

Troszt Tibor // Somogyi Néplap, 1970. szeptember 22.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Harangozó est

Csárdajelenet

Bemutató: 1970. április 24.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 53

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Harangozó Gyula

zeneszerző: Kenessey Jenő

zeneszerző: Hubay Jenő

próbavezető balettmester: Hamala Irén

díszlettervező: Pintye Gusztáv

jelmeztervező: Gombár Judit

szereplők:

Sári: Bretus Mária

Józsi: Molnár Mihály

Józsi: Csifó Ferenc

Két cigánylány: Handel Edit

Két cigánylány: Stimácz Gabriella

Három cigánylány: Hegedűs Mária

Három cigánylány: Horváth Krisztina

Három cigánylány: Lakos Ilona

Cigánylányok: Domján Mária

Cigánylányok: Magyar Gizella

Cigánylányok: Paronai Magdolna

Cigánylányok: Prepeliczay Annamária

Cigánylányok: Rónay Márta

Cigánylányok: Szabolics Éva

Cigánylegények: Bognár Miklós

Cigánylegények: Domján Tibor

Cigánylegények: Herda János

Cigánylegények: Koronczay László

Cigánylegények: Komlóssy Gábor

Cigánylegények: Majoros István

Magyar fiúk: Bognár Miklós

Magyar fiúk: Herda János

Magyar fiúk: Majoros István

Cigányvajda: Kuli Ferenc

Cigányasszony: Nagy Józsa

Cigányzenészek: Bors Ferenc

Cigányzenészek: Fábián Dénes

Cigányzenészek: Szabó Csaba

Csaplárosné: Uhrik Dóra

Csaplárosné: Horváth Krisztina

Pandur: Hetényi János

Lócsiszár: Gallovits Attila

Rőfös-pántlikás: Váradi M. István

Csendőrök: Jakabos László

Csendőrök: Komlóssy Gábor

Szólópár: Hegedűs Mária

Szólópár: Herda János

Szolgálólány: Téry Piroska

Szolgálólányok: Domján Mária

Szolgálólányok: Horváth Irén

Szolgálólányok: Paronai Magdolna

Szolgálólányok: Rudnyánszky Judit

Szolgálólányok: Szabolics Éva

Szakácsnő: Nagy Józsa

Lányok: Horváth Krisztina

Lányok: Horváth Irén

Lányok: Lakos Ilona

Lányok: Magyar Gizella

Lányok: Prepeliczay Annamária

Lányok: Rónay Márta

Lányok: Szabolics Éva

Fiúk: Bognár Miklós

Fiúk: Domján Tibor

Fiúk: Koronczay László

Fiúk: Körmendy László

Fiúk: Kuli Ferenc

Fiúk: Majoros István

Fotók:

Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet
Csárdajelenet

Poloveci táncok

Bemutató: 1970. április 24.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 17

Alkotók, szereplők:

Fotók:

Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok
Poloveci táncok