Max és Móric

Balettkomédia két részben

Bemutató: 1994. november 20.   Pécsi Nemzeti Színház Kamaraszínháza
Előadásszám: 32

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Edmund Gleede

koreográfus: Peter Marcus

zeneszerző: Gioacchino Rossini

próbavezető balettmester: Barbay Ferenc

librettó / szöveg: Wilhelm Busch

díszlettervező: ifj. Vata Emil

jelmeztervező: Hammer Edith

látványtervező: Vata Emil

egyéb közreműködő: Nagy Kovács Géza

szereplők:

Max: Andrea Merlo

Max: Gyürki Krisztián

Móric: Aleksandar Neskov

Móric: Szilvási Zsolt

Borcsa néni: Három Edina

Borcsa néni: Papp Anita

Kakas: Lencsés Károly

„Mitvisz” kutya: Dragan Selakovic

Kecske szabó: Túri Sándor

Kecskéné: Emilia Korfia

Kecskéné: Három Edina

Tanító: Kéri Nagy Béla

János bácsi: Herda János

Pék: Körmendy László

Keszi: Roberts Kwamina

Molnár: Benyovszky Tamás

Hattyúk: Ljiljana Visekruna

Hattyúk: Veronica Endo

Hattyúk: Nagy Yvett

Hattyúk: Krausz Aliz

Hattyúk: Papp Anita

Csirkék: Farsang Anita

Csirkék: Sandra Ockaji

Csirkék: Daczó Eszter

Csirkék: Riedl Ágnes

Csirkék: Czebe Tünde

Kacsák: Nagy Zoltán

Kacsák: Szilvási Zsolt

Kacsák: Gyürki Krisztián

Kacsák: Andrea Merlo

Kacsák: Aleksandar Neskov

Kacsák: Milan Lazic

Kacsák: Nagy Zoltán

Iskolások: Delbó Balázs

Iskolások: Nickita Sebastian

Iskolások: Szilvási Zsolt

Iskolások: Tihanyi Ákos

Iskolások: Andrea Merlo

Iskolások: Aleksandar Neskov

Takarítónők: Ljiljana Visekruna

Takarítónők: Veronica Endo

Takarítónők: Papp Anita

Takarítónők: Gáspár Emese

Takarítónők: Nagy Yvett

Műleírás:

Cserebogarak: a Pécsi Művészeti Szakközépiskola balett-tagozatának tanulói és külsős gyerekek.

Sajtó, kritika:

Max és Móric

Balettkomédiával nyitotta idei évadját a Pécsi Balett. Max és Móric alakját Wilhelm Busch német költő és karikaturista teremtette meg, a két vásott kölyök rajzos-verses története – műfajt teremtve – óriási népszerűséget szerzett alkotójuknak a múlt század második felében. 1982-ben Peter Marcus, a müncheni operaház balettművésze táncjátékban elevenítette meg a csínytevők kalandjait. Rossini közismert muzsikáinak felhasználásával. Ennek a balettnek átdolgozott változatát tanította be Barbay Ferenc a Pécsi Balén társulatának.
Barbay neve – bár 1969 óta külföldön, elsősorban Münchenben dolgozik – nem ismeretlen a táncművészet iránt érdeklődők körében. Nemcsak nagyszerű táncos pályafutásának sikereiről hallottunk az elmúlt évtizedekben, de alkotói tevékenységét is megismerhettük, legutóbb éppen a Tűzmadár című művének szegedi majd győri bemutatójakor.
Lelkes és lelkesítő pécsi működése nyomán sok vidám ötletben, telibe talált karakterekben, igényesen megalkotott táncokban bővelkedő balett született, amely gyermek és felnőtt közönség számára egyaránt kellemes szórakozást nyújthat.
Max és Móric hét csínytevése Wilhelm Busch által ihletett környezetben elevenedik meg (ifj. Vata Emil munkája). A Busch-rajzokat felidéző háttér-függöny a színpadkép változásainál úgy „lapozható”, mint egy képeskönyv, a „napsütötte” színű jelmezek (Hammer Edit), az ötletes maszkok (Nagy Kovács Géza) mind a hangulatkeltést szolgálják.
A táncjáték hét képében tanúi lehetünk, hogyan „nyúvasztják ki” a gézengúzok Borcsa néni csirkéit, amelyeket azután még a fazékból is kilopnak; hogyan tréfálják meg Kecske szabót a patakon átvezető palló elfűrészelésével; hogyan rendetlenkednek az iskolában és hogyan törnek borsot a tanító orra alá, a pipájába csempészett puskaporral; hogyan rakják tele cserebogárral János bácsi ágyát; hogyan sülnek bele a pékmester cipóiba, és – mert még ezt is megússzák – hogyan őrli meg őket, a zsákjai kihasogatásáért mérges molnár.
A mese ezen a ponton „horrorba” illő fordulatot vesz, de hát nem ugyanilyen „véres” jelenetek bukkannak-e fel a Jancsit és Juliskát sütőlapátra tevő boszorkányokról vagy a nagymamát és Piroskát felfaló farkasról szóló klasszikus mesei részletekben? És mivel a mesében minden lehetséges, Max és Móric – illetve miniatűr hasonmásaik – végül, a vidám zárótáncban újra felbukkannak a színen, egyben azt is sugallva, hogy alakjuk korokon és műveken túl általános és örök életű.
A csínytevések sorozatának megjelenítésében az alkotók igyekeztek a helyzet- és jellemkomikum adta összes lehetőséget kihasználni. Különösen jól sikerült a vízbe pottyant Kecske szabó és az őt vasalóval szárítgató felesége jelenete, amelyben Túri Sándor és Korfia Emília eddig nem ismert komédiás tehetsége revelációként hatott. Hasonlóképpen fergeteges mókázás kerekedett az iskola-jelenetben, a táncba fogalmazott énekórán, amelyet még tovább fokozott a részeges tanítót és ihletett orgonaművészt remekül alakító Kéri Nagy Béla „magánszáma”, az első felvonás utolsó képében.
A kitűnő szerepformálások sorából kiemelkedik a két főszereplő Andrea Maerlo (Max) és Alekszander Neskov (Móric) teljesítménye. A két fiatal táncos ellenállhatatlan komiszsággal, rengeteg ötlettel, kirobbanó jókedvvel komédiázza és táncolja végig a darabot, szinte megállás nélkül. Mellettük mindenki, a társulat tagjai, a művészeti szakközépiskola növendékei és a többi felnőtt- és gyermekszereplő is, tudása javát nyújtja. És ami a legfontosabb, a színpadról a tánc öröme sugárzik. Ilyen balettet mindig szívesen látunk a magyar színpadon.

Major Rita // Új Dunántúli Napló, 1994. december 10.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric

Fotók:

Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric
Max és Móric