Kaméliás hölgy

Balett 2 felvonásban

Bemutató: 2000. december 15.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 26

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Herczog István

zeneszerző: Szergej Rachmanyinov

zeneszerző: Giuseppe Verdi

zeneszerző: Alexander Szkrjabin

asszisztens: Hajzer Gábor

asszisztens: Három Edina

librettó / szöveg: Böhm Görgy

díszlettervező: Tresz Zsuzsa

szereplők:

Marguerite Gautier: Czebe Tünde

Armand Duval: Lencsés Károly

George Duval, az apja: Lovas Pál

A Madam: Uhrik Dóra

Alfréd Germont, Armand barátja: Kéri Nagy Béla

Alphonsine, Armand húga: Daczó Eszter

Julian, Alphonsine vőlegénye: Jevgenyij Rudenko

Violetta Valéry: Három Edina

Grammont herceg, Marguerite barátja: Tóth Sándor

Dér Dalida, Markó Éva, Nagy Írisz, Palman Kitti, Ljupka Stamenovski, Széles Erika, Taródi Szilvia, Tóth Larisa, Czár Gergő, Kovács Dániel, Dorin Mirea, Nagy András, Valkai Csaba Csanád, Remus Dimache , Romolus Dimache , Dorel Hiriscau

Műleírás:

A balett története:

Első felvonás:
A színházban Verdi Traviátájának utolsó pillanatait látjuk, a nézőtéren ül Marguerite Gauthier, Armand Duval, Alfrrd Germont és Violetta Valéry is.
Egy párizsi utcán. Grammont herceg kíséri Marguerite-t. Az utcán Violetta meséli a színházban látott történetet. Jönnek a többiek, a Madame .„felfedezi” Violettát.
A Madame szalonjában a kurvák között Violetta az ünnepelt. Alfréd táncol vele. Marguerite házában a vendégek pompás bállal köszöntik az új évszázadot.
Marguerite mégsem boldog, szerelemre és megértésre vágyik, betegsége is kínozza, állandó köhögése figyelmezteti rá, hogy nem lesz hosszú éltű. A Madame bemutatja az előkelő társaságnak Violettát. Armand egy pillanatra találkozik Marguerite-tal.
Alphonsine-t, Armand húgát, feleségül kéri Julian.
Egy kiállítás megnyitóján Marguerite körül hódolói, köztük Armand is. Marguerite otthonában fogadja Armand-t.
A Madame Alfreddal és Violettával. Pás de trois.
Duval estélyt ad lánya, Alphonsine, tizennyolcadik születésnapjának megünneplésére. Armand Marguerite-tal érkezik a születésnapra. Julian, Alphonsine vőlegénye, felháborodik Armand és Marguerite kapcsolatán és elhagyja menyasszonyát.

Második felvonás:
Armand és Marguerite boldogan élnek a tengerparton.
Az idillt Duval, Armand apja szakítja meg. Rá akarja venni Armand-t. hogy hagyja el Margierite-t. Aphonsine folytatja a könyörgést, ugyanis Julian, a vőlegénye, csak akkor veszi el, ha Armand befejezi a kapcsolatát Marguente-tal. Armand nem hajlandó erre.
A látogatók ezután Marguerite-nál próbálkoznak. Az apának sikerül Marguerite-t rávenni, hogy feláldozza a szerelmét.
A Madame szalonjában Duval Violettával ünnepli győzelmét.
Marguerite egyedül, boldogtalanul.
Armand és Alfréd párhuzamos szólója.
Armand részegen a Madame szalonjában.
Alphonsine esküvői estélyén Armand pénzt dob Marguerite arcába. Marguerite elájul. Duval-t kétségek gyötrik és bevallja Armand-nak, hogy ő vette rá Marguerite-t a szakításra.
Marguerite haldoklik, felidéződik előtte eddigi élete. Armand érkezik, de már későn.
Marguerite a karjaiban meghal. –  Böhm György

Sajtó, kritika:

Szegény gazdagok

Nem olyan rég itt, e hasábokon a Pécsi Balett sorsán töprengtünk riportalanyainkkal. A beszélgetéscsokor végkicsengése akkor kérdő és nyitott volt. Épp az írás megjelenésekor mutatták be a Kaméliás hölgyet, és ez az előadás talán a szavak helyett is tükröt tart a Pécsi Balett mai helyzete elé.
Röviden és címszavakban – kezdve a „külsőségekkel”: a jómódú közegben játszódó híres történet szcenikai kiállítása – bár művészileg teljesen elfogadható és illúziókeltő – szembeszökően „anyagtakarékos” (Tresz Zsuzsa és Hammer Edith jegyzik az ízléses látványt), a zenei montázs technikai minősége pedig feltehetőleg szintén a méltóbb feltételek hiányában olyan, amilyen. Ami viszont még a szegényes anyagi-technikai háttérnél is fontosabb: a „társulat” hiánya. Látunk a színpadon 6-8 nagyszerű művészt, ők a mag, rájuk épül az előadás, és látunk egy köréjük-mögéjük rendelt kart, melynek ottléte nemcsak elnagyolt, de fölösleges is. Van-e ennél sommásabb bizonyítéka annak, hogy a Pécsi Balett mára kb. negyedrészére csökkent? A Kaméliás hölgy előadása azonban arra is bizonyíték, hogy az az egynegyed viszont kitesz magáért, és minden megbecsülést, támogatást megérdemel!
Beszéljünk az előadásról is, ne csak tanulságairól, hiszen a Herczog-Böhm alkotópáros ismét egy nagy lélegzetű ősbemutatót tett le az asztalra: a legendás Dumas-regény, ha nem tévedek, Magyarországon első táncadaptációját.
A regény keretet is kapott, mégpedig olyan „anyagból”, mely sajátja: Verdi Traviatájának utolsó nagyáriája a mű elején hangzik el először színház a színházban jelleggel: a regény szereplői csodálják az említett jelenetet a Pécsi Nemzeti Színház páholyaiból – másodszor a darab végén, amikor már ők maguk a dráma megélői. Az ötlet erős és elgondolkodtató, igazán kár, hogy – nyilván megint a „low-budget” fedezet miatt – nem hús-vér énekesekkel, hanem kissé vértelen karszereplőkkel, play-backról szól a jelenet, így kevésbé erős felütésként, mint amilyen lehetne.
Ezek után a színpadon indul immár elölről a történet, sajnos még mindig nem elég erővel, mert az utca, majd a bordély-jelenet, ahol sok, de legalábbis több ember intenzív és egyéni jelenlétére lenne szükség, a már említett okokból illusztrálnak csupán.
A nagyszerű Uhrik Dóra a Madam szerepében mintha egyszemélyben próbálná pótolni a személyiségek hiányát és levegőt teremteni a többiek helyett is, így aztán kicsit túl is megy a tőle megszokott intenzitáson.
Lassan azonban, ahogy kialakulnak a személyes kapcsolatok (Violetta és Alfred kettőse, majd Armand első találkozása Marguerite Gauthier-val, Alphonsine és Julian felhőtlen szerelme) – minden jóra fordul a színpadon. Úgy gondolom, nincs sok értelme itt e lapokon újramesélni az ágas-bogas történetet. Amúgy nem árt a regény vagy a műsorfüzet eligazításának előzetes ismerete annak, aki tényleg ragaszkodik ahhoz, hogy szóról szóra tudja, ki kicsoda. Az jár jól, aki nem ezt próbálja erőltetni, hanem hagyja magát elsodorni mindaz által, ami – szemben egyes fogalmakkal és tényekkel – nagyon Is kifejezhető a mozdulatok nyelvén, s amit Herczog István igen szépen és hitelesen meg is szólaltat szólistái testén. Az jár jól, aki élvezi a kettősök lendületes, szenvedélyes szépségét, s izgalommal követi a kettőnél több szereplő által kialakított különös kapcsolódásokat, melyekben többféle érzelem érvényesül egyszerre, vagy logikus egymásutánban. Erről szól a mű: a vonzások sokszor egymást kioltó erejéről, az emberi elvakultságról, az áldozatokról, s üzenete a tiszta táncrészeken keresztül jut el hozzánk.
Nehéz lenne minőségi sorrendet állítani a legfontosabb szerepeket most is, mint pár éve mindig vállukon hordozó művészek között.
Czebe Tünde talán még sosem nyújtott olyan hiteles ábrázolást, mint most, e mű címszerepében. Személyisége most érett meg arra, hogy ne csupán harmonikus, pontos testmozgással, de valódi belső tartalmakkal jelenítsen meg egy hősnőt, akire annyi szín jellemző: büszkeség, kacérság, halálfélelem, őszinte érzések és színlelés.
Partnereként Lencsés Károly is nagyszerű: Armand Duval-ja végig magában hordozza a végletességet, de pátosztól mentes, sőt sokszor jólesően visszafogott. Őszinte és tiszta érzelmeket hoz a színre – tánca technikailag kifogástalan.
Apja, Georges Duval szerepében az örök visszatérő Lovas Pál látjuk, akinek játéka szintén teljesen letisztult – amellett, hogy fizikailag éppúgy bír bármit, mint fiatalabb kollégái –, minden mozdulata erőt és emberséget sugároz. (Kevéssé zavaró, és végképp nem az ő hibája, hogy darabbeli fiánál csupán egy jó évtizeddel idősebb.)
Uhrik Dórának, aki tavaly a Zorba Madame Hortense-éből olyan felejthetetlen alakot formált, hogy csaknem abszolút főszereppé emelte azt, ezúttal olyan szerepet kapott, melyben kevésbé juttathatta érvényre mélyen belülről fakadó tragikai vénáját. Amíg ugyanis a görög matróna ironikus-fájdalmas hattyúdala, mely az övé, általa megélhető élmény volt, a Kaméliás hölgy Madamjával valójában nem történik semmi katartikus.
Ennek a helyzetnek pedig még az ő határtalan tehetségével is csak azokon a pontokon lehetett magaslatára kerülni, ahol legalább részesévé válhatott mások drámájának: ilyen az a különös és eredeti hármas, melyben Alfréd Germond és Violetta Valéry viszonyába „szól bele”.
E két alakot Kéri Nagy Béla és Három Edina alakítják. Kéri Nagy művészete mára minden klisétől mentesre, technikailag teljesen tisztára, nagyvonalúan egyszerűre érett: minden pillanata jó. A remek Három Edinát ismét nem találta meg egy szerep (az utolsó, tragikus nagy jelenettől eltekintve), egymás után kapja a csinoska, kissé hóbortos komikus figurákat, holott szinte izzik a visszafojtott drámaiságtól. Armand ártatlan húgocskáját Daczó Eszter táncolja a tőle megszokott nagyszerű színvonalon, szerelme az élettől, s tehetségtől majd' kicsattanó Rudenko Jevgenyij.
A színpadon még egy visszatérőnek örvendhetünk: Tóth Sándor, a társulat egykori igazgatója Grammont herceg szerepében meghatóan szép tartású, elegánsan őszülő úr, ugyanakkor lenyűgöző táncművészi erőnléttel.
A Pécsi Balett legújabb bemutatója tehát szinte szuggerálja: itt van ez a maroknyi nagyszerű szólista s egy jó koreográfus (a megfelelő alkotótársakkal), létük formáját kéne eldönteni minél előbb, mielőtt a jelenlegi szétzilálja őket.

Lőrinc Katalin // Echo, 2001/1

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy

Fotók:

Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy
Kaméliás hölgy