Hamupipőke

Bemutató: 2006. március 24.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 13

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Góbi Rita

zeneszerző: Gioacchino Rossini

zenei szerkesztő: Weber Kristóf

asszisztens: Lencsés Károly

díszlettervező: Andréa T. Haamer

jelmeztervező: Andréa T. Haamer

egyéb közreműködő: Keveházi Gábor

szereplők:

Hamupipőke: Kozár Eszter

Hamupipőke: Sasvári Laura

Mostohatestvérek: Spala Korinna

Mostohatestvérek: Kócsy Mónika

Mostohatestvérek: Balássy Szilvia

Mostohatestvérek: Lázár Eszter

Mostoha anya: Valkai Csaba Csanád

Mostoha anya: Dóri István

Hamupipőke szülei: Balássy Szilvia

Hamupipőke szülei: Spala Korinna

Hamupipőke szülei: Lencsés Károly

Herceg: Szalka Krisztián

Herceg: Gallai Zsolt

Király: Gombosi László

Hírnökök: Verdes Norbert

Hírnökök: Nagy András

Hírnökök: Oláh István

Hegedűs: Rácz István

Gyermek Hamupipőke: Baán Bettina

Gyermek Hamupipőke: Járay-Bálint Anikó

Gyermek Hamupipőke: László Lívia

Sasvári Laura, Lázár Eszter, Kócsy Mónika, Kozár Eszter, Valkai Csaba Csanád, Nagy András, Verdes Norbert, Oláh István, Barczi László, Bakos Anett, Dóri István, Szalka Krisztián, Ujvári Katalin, Gallai Zsolt

Műleírás:

A balettől az operáig, a színdarabtól a filmig állandóan felbukkan a Hamupipőke-történet, mert a story örökké aktuális: legalább a mesében boldog lehet az, aki jó. Az árvalány, a mostoha, a tündér, a bál, a herceg és a cipellő, mely csak Hamupipőke lábára illik – a legváltozatosabb formában jelenik meg zűrös világunkban, hisz még a Meseautó is egy Hamupipőke történet.
A Pécsett színpadra kerülő új mesebalett az alkotók szándéka szerint látványosságával, színességével a gyerekek és a felnőttek fantáziájára egyaránt kíván hatni, és főképp örömöt szerezni.
Rossini Hamupipőke című gyönyörű balettzenéje most jelenik meg először a Pécsi Balett műsorában. A Hamupipőke című táncjáték az első nagyobb koreográfusi munkám. Keveházi Gábornak, a Magyar Állami Operaház balett igazgatójának és Vincze Balázsnak, a Pécsi Balett igazgatójának köszönhetem ezt az óriási lehetőséget. Művemben a mindenki által ismert mese alapján elsősorban Hamupipőke mostoha sorsát boncolgatom.
A lányt mostohatestvérei kiközösítik, kihasználják, dolgoztatják; Hamupipőkében azonban mélyen él a régi családi idill, a szép emlékek, a hit és a szeretet. Ezek adnak erőt, hogy felülemelkedjen mindennapi szenvedésein. Ő is vágyik egy boldogabb életre, szerelemre, s erős kitartásának köszönhetően vágyai végül beteljesülnek.
Rossini zenéje gyönyörű, játékos, a díszletek, jelmezek megalkotásánál nagy hangsúlyt fektettünk a színek játékára, a koreográfiában pedig sok groteszk és humoros elemmel játszom.
Szeretném, ha a darab minden generációnak maradandó élményt nyújtana, ezért gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt ajánlom az előadást.
„Valójában mindannyian felnőtt gyerekek vagyunk. Az életünk gyerekkorból és felnőttkorból tevődik össze, ezért vissza kell mennünk megkeresni azt, amit szerettünk, és ami valóban létező is.” – Audrey Hepburn

Góbi Rita, koreográfus

Sajtó, kritika:

Az operától a játékfilmig, a színdarabtól a rajzfilmig időről időre felbukkan a Hamupipőke-történet, a Grimm testvérek híres meséje. Örökké aktuális az üzenete: minden rosszakarat, irigység és ármány ellenére boldog lehet az, aki jó. Legalább is a mesében.
Az árva lány, a mostoha, a tündér, a bál, a herceg és a cipellő – amely csak Hamupipőke lábára illik – a legváltozatosabb formában jelent már meg újabb és újabb mesetestet építve az alapmotívum csontvázára. Egy hajdani olasz változatára Rossini – alkotói fénykorában, 1817-ben – különleges vígoperát írt. Ebben a műfajban Rossini zenéje gyakran merül bele az ismétlés, a fokozás, a tempó mámorába. A Hamupipőkében azonban az iram soha nem veszti fékét. Az örökkön cinikus mester a buffo és tündérmese találkozásából fakadó stílustörést a partitúrában elrejtett lábjegyzetekkel, a zenei szövegbe szőtt lírai „kiszólásokkal” ellenpontozta.
Évszázadunk elején Rossini Hamupipőkéjét újra felfedezték Magyarországon is. Most balett lett belőle Pécsett.
Ez azonban így nem teljesen igaz – hallottuk Vincze Balázstól, a Pécsi Balett igazgatójától. Az opera cselekményét nem vették át, csak a csodálatos, játékos, dallamos zenét, arra táncolják el az eredeti mesét. Wéber Kristóf zenei vezető néhány perc erejéig más korabeli zeneszerzőktől is elhelyezett odaillő idézeteket a muzsikában. A produkció szakmai tanácsadója Keveházi Gábor, a koreográfus Gáti Rita, és igen nagy szerep jutott Andrea T. Haamer díszlet- és jelmeztervezőnek, hiszen a mesejáték kosztümös. A kamaraszínházban március 24-én lesz a bemutató. A Hamupipőke kettős szereposztásban kerül színpadra. A címszerepet Kozár Eszter és Sasvári Laura táncolja.
A Pécsett színpadra kerülő új mesebalett az alkotók szándéka szerint látványosságával, színességével a gyerekek és a felnőttek fantáziájára egyaránt kíván hatni, és főképp örömet szerezni.

Dunai I. // Új Dunántúli Napló, 2006.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke

Fotók:

Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke
Hamupipőke