Faust, az elkárhozott

​Táncdráma két részben

Bemutató: 2016. április 22.   Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterm
Előadásszám: 2

Alkotók, szereplők:

zeneszerző: Dubrovay László

asszisztens: Molnár Zsolt

dramaturg: Uhrik Dóra

dramaturg: Molnár Zsuzsa

díszlettervező: Molnár Zsuzsa

jelmeztervező: Molnár Zsuzsa

karnagy: Záborszky Kálmán

szereplők:

Faust: Kerekes Soma Lőrinc

Mefisztó: Koncz Péter

Istenúrfi: Molnár Zsolt

Margit: Ujvári Katalin

Afrodité: Vincze Brigitta

Fehér angyalok: Kócsy Mónika

Fehér angyalok: Tuboly Szilárd

Fekete angyalok: Hoffman Virág Zoé

Fekete angyalok: Szabó Márton

Ikarosz: Matola Dávid

Plutus: Molnár Zsolt

Bálint, Margit testvére: Matola Dávid

Nimfák: Kaiser Fruzsina

Nimfák: Domány Réka

Nimfák: Szécsi Theodóra

Nimfák: Ujvári Katalin

Alvilági nép / Világi nép: Domány Réka

Alvilági nép / Világi nép: Kaiser Fruzsina

Alvilági nép / Világi nép: Szécsi Theodóra

Alvilági nép / Világi nép: Ujvári Katalin

Alvilági nép / Világi nép: Matola Dávid

Alvilági nép / Világi nép: Téglás Bánk

Alvilági nép / Világi nép: Varga Máté

Műleírás:

Dubrovay László Kossuth-díjas Érdemes művész: Faust, az elkárhozott című balettjének ősbemutatója a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósult meg 2016-ban.
A Goethe remekműve ihletésére készült kompozíció 2017. március 31-én a Pécsi Kodály Központ hangversenytermében kelt életre ismét a Pécsi Balett előadásában a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával.

„Nagy megtiszteltetés és felelősség egy kortárs zeneszerző mesterművéhez elsőként koreográfiát készíteni. Dubrovay László Faustja monumentális, szinopszisa aprólékosan részletezett, elképesztően színes, a zenemű szinte tánc nélkül is vizualizálható. Ez bizonyos szempontból segített, de ugyanakkor extra feladat elé is állított, hiszen a saját elképzeléseimet úgy kellett összhangba hoznom a zeneszerzőjével, hogy végül a kettőnk víziója eggyé váljon. A Pécsi Balett repertoárjának visszatérő szereplői a nagy klasszikusok mellett a kortárs magyar zeneszerzők művei. Számos alkalommal dolgoztam már én is kortárs szerzővel, csakhogy akkor a koreográfiai folyamat részeként íródott a zene. Most nem én diktáltam, de örömmel léptem be Laci bácsi világába, mert hihetetlenül izgalmas, szenvedélyes és dinamikus. Személyisége legalább annyira inspirált, mint Faust bolyongása, szerelmei és pokoljárása. Óriási öröm számomra, hogy ezt a nagyszabású táncdrámát a pécsi közönség is megtekintheti. A Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán Liszt-díjas Kiváló művész vezényli Pécsett is 2017. március 31-én.” – Vincze Balázs, koreográfus
„Öreg korában ki ne gondolna arra, milyen lenne az összegyűjtött tapasztalatok, ismeretek birtokában megfiatalodni, még egyszer élvezni a fiatalság minden vonzerejét, végigélni az új élet által kínált sokféle szépséget, gazdagságot? Goethe Faustja ezért a célért szövetségre lép az ördöggel, halála után testét a pokoli erők rendelkezésére bocsátja. De egy tisztességes, becsületes, példamutató élet után az elkárhozás megtörténhet? Győzhetnek a gonosz erők? Erre a kérdésre válaszol a táncdráma.
Zenéje az elmúlt 70 év egyik legnagyobb szabású eredeti balett-kompozíciója. A cselekmény dramaturgiája számomra lehetőséget nyújtott sokféle hangvétel, gesztus-és mozdulat gazdag zenei anyag megteremtésére, amely szolgálja a tánc és a mozgás közlésrendszerével együtt a harmonikus színpadi megvalósítást.”
– Dubrovay László, zeneszerző

Közreműködik: Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar

Sajtó, kritika:

Dubrovay László táncdrámája a Kodály Központban

Mélyen egyetértek Dubrovay László zeneszerzővel abban, hogy a Faust-témára a jelen aktualitásaként tekint. Akkor is, sőt annál inkább, ha ma a mindig többet, jobbat akaró ember küzdelmei helyett – vagy legalábbis mellett – erős hangsúly esik a kétes kimenetelű alkukra, célt tévesztett törekvésekre, elárult szerelmekre, barátságokra, eszmékre, no meg a durva manipuláció következtében szüntelenül saját démonaival küzdő, a szép élet képességét elvesztő ember vergődéseire.

Dubrovay Faustja vallomásos világdráma, az életmű foglalatának szánt egyszeri nagy gesztus. Hogy e művészi szándék már jó huszonegy évvel ezelőtt valósággá vált, és hogy ezután a mostani pécsi előadás előtt mindössze egyetlen alkalommal kerülhetett a Művészetek Palotája közönsége elé, éppen hogy növeli a tett jelentőségét. Szerencsésnek érezheti magát az a mintegy ezer ember, aki a pécsi Kodály Központban helyet foglalt ezen az estén.

Hogy éppen Pécs lett az egy év utáni második előadás kiválasztott városa, abban nemcsak e koncertpalota páratlan színvonala, hanem a táncdráma tavalyi ősbemutatójában meghatározó szerepet vivő Pécsi Balett, illetve vezetője, a produkció koreográfusaként tevékenykedő Vincze Balázs is döntő szerepet játszott. A táncművészet szempontjából laikusként nem latolgatom, hogy a most helyzetbe hozott társulat elérte-e már a hatvanas évek Pécsi Balettjének legendás magaslatát, azt viszont kijelenthetem, hogy a táncosok produkciója az odaadás, fegyelem, technikai biztonság, mi több, színészi érzékletesség szempontjából egyaránt intenzív élmény volt. Ezen élmény megteremtőinek névsora sajnálatomra nem férhet itt el, mégis muszáj legalább Koncz Péter Mefisztóját méltatnom: hogy egy táncos pillanatnyi kihagyás nélkül, akár a színpad mellékes zugaiban állva vagy ülve is tökéletesen képes megjeleníteni a karaktert, uralni a színt, erre nem találok példát emlékeimben.

Csak tisztelet és köszönet illeti a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar és karnagya, Záborszky Kálmán teljesítményét. A közel kétórás, különleges játéktechnikai feladatokban bővelkedő, szüntelen tempó- és metrumváltásai mellett nagyon is logikus és koherens zenei anyag ilyen koncentrált és igényes megszólaltatása olyan teljesítmény, amilyet a hetvenes-nyolcvanas évek általam látott budapesti operaelőadásain általában hiába vártam.

A karmester és zenekara kiválósága azért is kulcskérdés, mert Dubrovay zenéje a maga aprólékos kidolgozottságával folyamatos hangfürdő, önmagában is megjelenítve a drámát. Hosszan elemezhető lenne, miként tartja fenn ekkora terjedelemben elfáradás nélkül, a közönség által szerethető módon a figyelmet. Rendre előtűnik egyik meghatározó élménye: Bartók munkássága, és az, ahogyan a maga zenei nyelvébe illeszti a nagy példakép intonációit. Dubrovay ezt a nyelvet a legjobb helyeken és mestereknél szerzett elektronikus zenei tapasztalatok után, azokat is beépítve alakította ki. Az Oscillations és a Délivrance komponistája igazán megteheti, hogy a késő romantikáig visszanyúló, a népzenére is rezonáló eklekticizmussal éljen. Mindent tud a zenekarról, a hangszerelésről, villanásnyi idő alatt vált intonációt vallomásos-érzelmesről önironikus-szarkasztikusra, ezek szüntelen pulzálásával bármeddig ébren tartja a figyelmet. Nem tolja az arcunkba, merre van előre, és bár ezen talán némelyek fennakadnak, az avantgárd gőgje ma már inkább csak mosolyogtató, semmint irritáló. Szinte látom a zeneszerző arcán a bölcs félmosolyt, mintha Hamvassal tartva mondaná: a vélemény nem is fontos. Ami fontos: a látás.

Gönczy László // magyarhirlap.hu - 2017. 04. 05.

Fotók:

Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott
Faust, az elkárhozott