A balett-terem fantomja
Symfonietta · Élni vagy meghalni · A balett-terem fantomja
Bemutató: 1986. december 12. Pécsi Nemzeti Színház
Sajtó, kritika:
A balett-terem fantomja
December 12-én az új kamaraszínházban tartotta az évad első bemutatóját a Pécsi Balett. A premier érdekessége, hogy ismét vendégkoreográfus dolgozott az együttessel. A cseh Pavel Šmok neve nem ismeretlen a pécsi közönség előtt, 1982-ben már bemutatkozott Pécsett egy nagy sikerű balettesttel, 1984-ben pedig saját társulatával, a Prágai Kamarabalettel szerepelt a Pécsi Nyári Színház műsorában. A mostani, műfaji szempontból változatos összeállításban Tóth Sándor egyfelvonásosa mellett két újabb Šmok-koreográfiát láthat a közönség.
A Leos Janacek zenéjére készült Symfonietta cselekmény nélküli, szimfonikus balett, amelyben a koreográfus a felhasznált zenei művet kívánta tánccá, látvánnyá fogalmazni. A rusztikus, fehér ruhába öltözött táncosok mozdulataiból derűs természetesség árad, amely végigkíséri a szimfónia felépítését kicsinyítve követő szerkezetet. Az egymás utón következő tételekben egy pár – Tóth Zsuzsanna és Lovas Pál – kettősei köré épülnek az alaptéma variációit követő csoportos lány- és fiútáncok. Šmok nem kizárólagos elkötelezettje a klasszikus technikának, koreográfiái nyelvezetében a balett, a modern tánc, a folklórból merített elemek harmonikus ötvözetét valósítja meg. A Symfonietta vidámságot, játékosságot, életörömet sugároz a jellegzetes szláv derűnek azon a hangján, amelyet Šmoktól már ismerünk, és ha láttunk is tőle korábban izgalmasabb, invenciózusabb mozgásképleteket, örömünket lelhetjük a sallangmentes, tiszta tánckompozícióban.
A másik Šmok-balettben is a vidámság az uralkodó elem, csakhogy itt már a harsányabb humor és a „fűszeres” irónia eszközeivel készített a koreográfus önfeledt szórakozást ígérő balett-vígjátékot. Az Oskar Nedbal zenéjére alkotott A balett-terem fantomja banalitásában is hatásos meséjéhez – egy balettmániákus fantom lábtöréssel kivonja a forgalomból egy balett-társulat valamennyi táncosnőjét és egy szem táncosát, hogy végül ő maga táncolhasson – Šmok sok helyzet- és jellemkomikumot, helyénvalóan blőd megoldást és egy csöppnyi monarchia-hangulatot adagolt. A humor forrása – akárcsak egy korábbi balettkomédiájában, a Beugrásban is a szakma ironikus szemmel nézett fonákja és a jutalom-játék erejű színészi alakításaik. Annak ellenére, hogy egy-egy poén olykor többször elsül, jól szórakozhatunk a táncosok felhőtlen bolondozásán.
A két Šmok-balett mellé, a középső műsorharmadba Tóth Sándor Élni vagy meghalni (kissé ügyetlennek tűnik a címadás) című balettje került. A koreográfus aktuális témát választott: egy szívinfarktust kapott családfő betegsége alatt a család szétzilálódik és hiába gyógyul fel a Férfi, valami végérvényesen elveszett az életéből.
Tóth filmszerűen pergetett képekkel, hatásos látványelemekkel ábrázol (részt vállalt ebből a díszlettervező Vata Emil és a jelmezeket elképzelő Húros Annamária), hajszál híján kerülve el közhelyes megoldás csapdáját. A bombasztikussá válástól végül (jelenet) is szerencsésen megmenti a balettet feszes szerkezete, Vong Chung érdekes hatású zenéje, a táncszínházi hatásokat sejtető megoldások, a találóan egyéni színészi-táncos alakítások. Így legfeljebb kissé didaktikusnak érezhetjük a téma feldolgozását. A koreográfus nem tér ki a betegség motívumaira, csak a három főszereplőnek a tragédia meghatározásában alakuló sorsa érdekli. Míg az orvosok a Férfi életéért küzdenek. Felesége prostituálódik, éppen a Halált megszemélyesítő alak karjába hull. A Kislány is elindul lefelé a lejtőn, de a szerelem megmenti attól, hogy az utcalányok sorsára jusson. A meggyógyult Férfi számára a család széthullása megkérdőjelezi a továbbélés értékét.
Tóth korábbi balettjeihez hasonlóan modern koreográfiái nyelvezetet használ különösebben ötletes táncos megoldások nélkül.
A bemutató külön erénye, hogy nem is egy figyelemreméltó táncos-színészi teljesítményt hozott. Így elsősorban a mindhárom balettben szereplő Lovas Pálét, aki az első darabban tiszta táncával, a másodikban érdekes drámai színeivel, a harmadikban affektáló humorával keltett érdeklődést. Hajzer Gábor remekelt a Tóth-balett Halál alakjában, majd egy heves váltással ellenállhatatlanul bumfordian komédiázott a primadonna babérokért mindenre képes Fantom szerepében. Uhrik Dóra Tóth Sándor Asszonyalakjaként megint csak miniatűr lélektani drámát táncolt, úgy, ahogy csak ő képes „beszélni” a női félékről. Végül Körmendy László telitalálat alvilág királyát kell megemlíteni, aki már puszta látványként sem utolsó. Ugyanő odaadó hitelességgel alakította az izgága balettmester komikus figuráját a Šmok-komédiában.
Major Rita // Dunántúli Napló, 1987. január 5.
Színlap, műsorfüzet, plakát:
Symfonietta
Bemutató: 1986. december 12. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 30
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Pavel Šmok
zeneszerző: Leoš Janaček
asszisztens: Végvári Zsuzsa
próbavezető balettmester: Andrej Halasz
díszlettervező: Pavel Šmok
jelmeztervező: Pavel Šmok
Műleírás:
Pavel Smok a Balett-terem fantomja című 3 felvonásos balettest címadó egyfelvonásosát és a Symfonietta című egyfelvonásosát koreografálja. Az utóbbit a Prágai Kamara Balett mutatta be megalakulásának tízéves jubileuméra készült balettestjének részeként...
A Tanecnij Listy kritikusa így méltatja L. Janacek zenéjére komponált Symfonietta-t; „A Symfoniettát színre állító Pavel Smok igyekezett minél jobban megragadni a zenei alapanyagot. A lépések és kifejezési eszközök kiválasztásakor talán rusztikusabb a magasfokú stilizáltsággal dolgozó Janaceknél, de ez nem károsítja a művet, sőt talán ezáltal érthetőbbé vélik minden néző számára. Mindenesetre érdekes színrevitelről van szó.
Fotók:
Élni vagy meghalni
Bemutató: 1986. december 12. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 30
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Tóth Sándor
zeneszerző: Vong Chung
díszlettervező: Vata Emil
jelmeztervező: Húros Annamária
szereplők:
A Férfi: Lovas Pál
A Nő: Uhrik Dóra
A Lányuk: Három Edina
A Halál: Hajzer Gábor
A Fiú: Gombosi László
Váradi M. István, Pásztor Sándor, Pápai György, Domján Tibor, Lencsés Károly, Herda János, Gallovits Attila, Koronczay László, Magyar Gizella, Domján Mária, Körmendy László, Baráth Ildikó, Nűbl Tamara, Tóth Zsuzsa, Karácsony Angéla, Danica Arapovic , Dragana MirkovicMűleírás:
A Vong Chung zenéje komponált balett korunk egy tipikus problémájáról szól. Egy család harmonikus együttlétét széttöri korunk betegsége, a szívinfarktus, amely a halál közvetlen közelébe sodorja a Férfit. Nemcsak az orvosok harcolnak az életéért, de víziójában ő maga is. A Férfi családból való kiválása, küzdelme az életéért, kiszolgáltatott helyzetbe sodorja feleséget és kislányát. Az egyedüllét megpróbáltatásokat rá rájuk; mindketten saját életkoruk, habitusuk szerint próbálnak a felszínen maradni. A Nő veszít ebben a küzdelemben, míg a kislány győztesként hagyhatja el a „kísérlő” helyzeteket. A Férfi legyőzi a halált, de családja addigra már széthullik.
Fotók:
A balett-terem fantomja
Bemutató: 1986. december 12. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 30
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Pavel Šmok
zeneszerző: Oskar Nedbal
asszisztens: Végvári Zsuzsa
próbavezető balettmester: Andrej Halasz
díszlettervező: Miroslav Walter
fénytervező: Pavel Šmok
szereplők:
Balettmester: Körmendy László
Táncos: Lovas Pál
Balerinák: Paronai Magdolna
Balerinák: Tamás Gyöngyi
Balerinák: Uhrik Dóra
Fantom: Hajzer Gábor
Rendőrök: Gombosi László
Rendőrök: Lencsés Károly
Rendőrök: Pásztor Sándor
Ápolónők: Tóth Zsuzsa
Ápolónők: Karácsony Angéla
Műleírás:
A balett-terem fantomja balettvígjáték. A két koreográfus, Tóth Sándor és Pavel Smok szemléleti összekapcsolódását jelzi, hogy mindketten szívesen koreografálnak vígjátékot. Tóth Sándort az ember és az ember által létrehozott helyzetek komikuma vonzza, Pavel Smokot a szakma és a tánc. Smok a humor eszközeivel betekintést ad egy balettegyüttes munkájába. Természetesen felnagyításokkal, humorból adódó túlzásokkal. Bár e balettvígjáték alaptémája a tánc, a nem beavatott számára is érthető, könnyed szórakozást nyújt.