Coppelia
Bemutató: 1993. május 7. Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 26
Alkotók, szereplők:
koreográfus: Herczog István
zeneszerző: Léo Delibes
asszisztens: Dévay Katalin
díszlettervező: Ilja de Riska
jelmeztervező: Ilja de Riska
egyéb közreműködő: Borisz Nadtocsij
szereplők:
Svanilda: Karen Sipson
Ferenc: Anthony Sergeant
Coppelius: Solymos Pál
Coppelia 1. és 2. kép: Győri Helga
Coppelia 3. kép: Emilia Korfia
Huszártiszt: Lencsés Károly
Polgármester: Herda János
Polgármesterné: Krasznói Klára
Czebe Tünde, Három Edina, Nűbl Tamara, Nagy Yvett, Orosz Mónika, Papp Anita, Tiringer Magdolna, Ljiljana Visekruna, Daczó Eszter, Kéri Nagy Béla, Kocsis Tamás, Kővári László, Nagy Zoltán, Aleksandar Neskov, Andrea Merlo, Branislav Tesanovic, Christopher Lee WrightSajtó, kritika:
Coppélia-bemutató a Pécsi Nemzeti Színházban – Egy népszerű balett
Ágas-bogas fák, oroszlános kút, ódon kapu, középen tornyos házacska, szobrokkal díszített lépcsőfeljáró. „Mesésen fantasztikus” díszlet, franciás könnyedségű muzsika, üde, vidám fiatalok színesen kavargó tánca... mintha nem is a Pécsi Balett premierjén lennénk. Pedig szó sincs tévedésről! Herczog István a modem Pink Floyd-est után ezúttal klasszikus balettművel, a Coppéliával örvendeztette meg a közönséget és szemmel láthatóan a társulatot is.
A több mint száz éve folyamatosan repertoáron szereplő balett számos feldolgozást ért meg, a „zománcszemű lány” meséjéhez sokan sokféle gondolatot fűztek, sőt olyan alkotók is akadtak, akik egészen új történetet kerekítettek belőle.
Herczog nem tért el lényegesen a nálunk is ismert Coppélia-változattól. Megtartotta az alapmesét, Swanilda és Franz szerelmének és házasságkötésének motívumát valamint a bogaras ezermester Coppélius és titokzatos Coppélia babája körül zajló történéseket. Ehhez mintegy keretként, huszárok toborzóját toldotta hozzá és Coppélius alakjának átfogalmazásával igyekezett mélyebb hangsúlyokat adni művének.
A toborzás végül is beépül a cselekménybe: a huszárok érkezésére seregük össze a városka népe, a fiúk – ki kénytelen-kelletlen, ki örömmel – újoncnak állnának, ha Coppélius nem tépné szét a toborzó parancsot, visszaadva ezzel a lányoknak – köztük Swanildának is – párjukat. Az öreg ezermester alakja már ezzel a tettel is új színeket kapott, valódi énje azonban – Herczog olvasata szerint – a balett közjátékában domborodik ki. Itt a habókos öregből az alkotásért élő, a művét teremtményként szerető alkotó ember tör elő, akinek az elrontott baba feletti bánatában, majd a saját tetterejébe vetett, újra fellobbanó hitében a Pygmalion-motívum is megcsillan.
Valójában mégsem a balett cselekménye, hanem a szépen és igényesen megoldott táncok, valamint a kitűnő előadói teljesítmények ragadnak magukkal. Szemet gyönyörködtetőek a mozgalmas, változatos térkezelésű csoporttáncok és a muzikális, „technikás” kettősök és szólók. Herczog a klasszikus lépésanyagot olykor különleges megoldásokkal, szokatlanul kombinálva használja fel, mellette a huszárok táncába és a mazurkába stilizált karakter-táncelemeket vegyít. Coppélius alakjához pedig – talán Harangozó Gyula előtt is tisztelegve – humoros, pantomimes gesztustárat kapcsol. A balett első szereposztása legnagyobbrészt az együttes ifjú erőinek adott megmutatkozási lehetőséget. Swanilda alakja tökéletes megformálóra lelt a fiatal, törékeny Sipson Karenben, aki virtuóz technikával és megejtően hamvas bájjal táncolt. Partnere, az ugyancsak kellemes megjelenésű Sergeant Anthony szép vonalakkal, de egyelőre még kissé kiforratlanul jelenítette meg Franzot. A huszártiszt karakteres Figurája jól illik Lencsés Károly táncos és előadói adottságaihoz, így szerep és művész találkozásából hatásos színpadi pillanatok születtek. Coppélia harmadik képbeli babatáncában a temperamentumos, biztos spicctechnikájú Korfia Emília hívta fel magára a figyelmet. Coppélius megformálásával Solymos Pál ismét pályájának egyik csúcspontjához érkezett. Azon kevesek közé tartozik, akiknek művészi skáláján a danseur noble-tól a drámai hősön át a karaktertáncosig mindenféle szín megtalálható és ennek most újból tanúbizonyságát adta. Esetlenül totyogó, fellegekben járva bukdácsoló, poros könyvét bújó, mókás öregura éppen olyan hiteles, mint a bábújáért élő-haló, újjáéledő teremtő erejétől szárnyakat kapó alkotó figurája. Humora pedig, amelynek felvillantására ritkán adódik alkalma, külön élményt nyújtott.
Kellemes összhatást keltett a lelkes fiatal táncosokkal felfrissített balettkar is, amely valóban igényes táncfeladatot kapott a lendületes mazurkában és a gazdag koreográfiájú keringőkben.
A május 7-i premieren egy új Pécsi Balett lépett a közönség elé és ez a megújult együttes azt mindenképpen bizonyította, hogy táncolni tud és akar.