Beszélő testek – Táncképek Európából

Partitions au Patio (Kotta Patioban/ felújítás) · Red with Me (Bársonyvörös) · Beszélő testek

Bemutató: 2003. április 11.   Pécsi Nemzeti Színház

Sajtó, kritika:

Beszélő testek a színpadon

A balett nemzetközi nyelvének szótárából kaphatunk háromféle ragozásban is egy kis ízelítőt. Francia, finn és magyar koreográfusok elgondolkodtató táncalkotásaiból lesz bemutató ma este a Pécsi Nemzeti Színházban.
A Pécsi Balett új vezetői, Keveházi Gábor és Egerházi Attila a Pécsi Nemzeti Színházban Myriam Naisy francia koreográfus Kotta Patio-ban című munkájával mutatkozott be másfél esztendeje, ez volt az első közös pécsi színpadi előadásuk. Az egyfelvonásost aztán az elmúlt esztendőben keveset láthatta a közönség, ezért a Beszélő testek – Táncképek Európából háromrészes összeállításba is beválogatták a művet. Myriam Naisy keresett művész, a Magyar Állami Operaháznak és a Szegedi Kortárs Balettnek is dolgozott már.
A kontinentális program másik eleme a Holland Táncszínház finn vezető szólistájának, Jorma Elonak a darabja, a Bársonyvörös. Mindkét mű klasszikus zenére íródott, az első Bach 2. cselló szvitjére, a másik Chopin keringőire, mazurkáira. A táncköltemények vallomásokat, szerelmi titkokat tárnak fel, a világ felfedezéséről beszélnek, miközben asszociációkra, szellemi utazásokra serkentik a nézőt. Lírai, ugyanakkor humoros kompozíciók, kevésbé cselekményesek, de személyes üzeneteket hordoznak, és továbbgondolásra késztetik az embert.
A harmadik egyfelvonásost Egerházi Attila koreografálta, és Beszélő testek a címe. Zeneileg ez a legösszetettebb, de szerkezetileg itt is érvényesül a szvit jelleg. Ez a darab egyfajta lenyomata a táncosi létnek, a mozgásba öntött költészetnek. A balettosok életének mozaikjaiból, a pillanatok képeslapszerű felvillanásaiból bontakozik ki mindennapjaik világa. Ez a koreográfia sem teljesen új, az ősbemutatója öt évvel ezelőtt volt a Magyar Állami Operaházban.
A Beszélő testek előadásnak egyszeri alkalommal a péntek esti bemutatón lesz egy sztárvendége is, ekkor Popova Aleszja táncolja a vezető szerepet. Egyébként hosszú távú terv, hogy az Operaházból neves táncosokat hozzanak le Pécsre, a Nyári Szabadtéri Játékokra a Tettyére például a Salome táncjátékhoz Keveházi Gábor lányától, Keveházi Krisztinától van ilyen ígéretük.

Mészáros B. Endre // Új Dunántúli Napló, 2003. április 11.

Színlap, műsorfüzet, plakát:

Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából
Beszélő testek – Táncképek Európából

Partitions au Patio (Kotta Patioban/ felújítás)

Bemutató: 2003. április 11.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza

Alkotók, szereplők:

koreográfus: Myriam Naisy

zeneszerző: Johann Sebastian Bach

asszisztens: Spala Korinna

díszlettervező: Myriam Naisy

jelmeztervező: Philippe Combeau

fénytervező: Myriam Naisy

Műleírás:

S. Bach No. 2-es gyönyörű cselló szvitjének hat tánca szerető, gyengéd, suttogást, széles, íveit mozdulatokat és egyszerű, tiszta egyeneseket, rejtve megejtett vallomásokat és szerelmi titkokat tér elénk.
Myriam Naisy darabjait szerte a világon játsszák nagy sikerrel a legkülönbözőbb társulatok, operaházak és modern táncegyüttesek egyaránt.
A nemzetközi hírű koreográfusnő nem ismeretlen a magyar közönség előtt sem: a Nemzeti Balett évek óta nagy sikerrel játssza „Mokka” című darabját, koreografált a Szegedi Kortárs Balett számára, a tavalyi évadban pedig a Pécsi Balett látta vendégül.
A koreográfusnő technikailag kicsiszolt, pontos táncot alkot. Darabjait mély érzelmek és szelíd irónia, gravitáció és lebegés, mesélőkedv és absztrakció jellemzik.

Red with Me (Bársonyvörös)

Bemutató: 2003. április 11.   Pécsi Nemzeti Színház Nagyszínháza
Előadásszám: 4

Alkotók, szereplők:

Műleírás:

Gondolatok, melyeket akkor jegyeztem le. mielőtt a darabon dolgozni kezdtem:
- BARSONYVÖRÖS simogató, meleg érzés, a mindig jelenlévő, egész életemet végigkísérő, feltétel nélküli szeretet bársonyos érzése
- egy egész életen át utazni valakivel
- valakit közelről figyelni
- valaki más szemével látni a dolgokat
- felfedezni az újat-rettegés nélkül, a védettség érzésével
- bársonyvörös / szeretet, mely mindvégig velem van
- 3 lánytestvér – gyakorlatiasak, tiszták, erősek – állandóak, játékosak, feltárulkozóak.

Ám – természetesen – a darab elsősorban a táncosok karakterein keresztül kel életre, és a próbateremben folyó kemény munkával születik: mégis ezek a legszebb pillanatai ennek a munkának. – Jorma Elo

Fotók:

Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)
Red with Me (Bársonyvörös)

Beszélő testek

Bemutató: 2003. április 11.   Pécsi Nemzeti Színház
Előadásszám: 4

Alkotók, szereplők:

Műleírás:

A darab, ha úgy tetszik, egyfajta lenyomata a táncosi létnek. A „beszélő testek" szavak nélkül fogalmaznak. A táncosok költészetüket mozgásba öntve örökítik meg estéről estére. Tiszavirág életük itt zajlik a szemünk előtt: a próbateremben, a színpadon, a színházban. Gyakorolnak szeretnek, boldogok, izzadnak és simák: érzelmeik tükre a tánc.
Ezek az érzések, gondolatok foglalkoztattak, mikor a Beszélő testek-et koreografáltam.
A darab tulajdonképpen egyfajta színes leporelló a táncosi létről. Képeslapok, melyeket minden előadással szeretnénk átnyújtani a nézőknek barátaimmal, a tánc művészeivel. – Egerházi Attila

Fotók:

Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek
Beszélő testek